Mediarel Vangheluwe: VVJ betreurt animositeit tussen VT4 en VTM

15/04/11 om 15:39 - Bijgewerkt om 15:39

Het interview met Roger Vangheluwe is journalistiek en deontologisch correct verlopen, zegt Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ).

Mediarel Vangheluwe: VVJ betreurt animositeit tussen VT4 en VTM

© Imageglobe

Het interview met Roger Vangheluwe in het VT4-programma 'Vlaanderen Vandaag' is journalistiek en deontologisch correct verlopen. Dat zegt Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). Hij betreurt wel de animositeit tussen VT4 en VTM die er op volgde. Of het goed is dat VT4 Vangheluwe een forum heeft gegeven, laat Deltour in het midden. "Dat is altijd een afweging natuurlijk, uit respect voor de slachtoffers kan je natuurlijk zeggen van niet. Langs de andere kant heeft het interview informatief een serieuze meerwaarde."

"Het is ontluisterend, shockerend, maar tegelijk is het de verantwoordelijkheid van journalisten om realiteiten naar boven te brengen, hoe pijnlijk en shockerend ze ook zijn. Ik heb geen enkele collega horen zeggen dat dit niet kon."

Klachten

De VVJ betreurt wel de animositeit tussen VT4 en VTM. VT4 gaat gerechtelijke stappen ondernemen omdat VTM zonder toestemming beelden van het exclusieve interview uitzond tijdens het nieuws donderdag. VTM beroept zich op het citaatrecht.

Welk van de beide partijen gelijk heeft, weet Deltour niet. "Ze hebben beide heel stevige juridische argumenten. VTM heeft aan correcte bronvermelding gedaan, maar ik begrijp dat VT4 zich onder de vleugels geschoten voelt. Als dit gerechtelijk wordt uitgeklaard zou het me echter niet verbazen dat er voorrang wordt gegeven aan het citaatrecht," aldus Deltour.

Ook gaat SBS Belgium, de groep rond VT4, bij de Raad voor de Journalistiek klacht indienen tegen de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), de moedermaatschappij van VTM.

"De klacht komt er wegens de valse beschuldigingen van VMMa aan het adres van journalist Marc Geenen alsook aan het adres van 'Vlaanderen Vandaag', dat beiden onder de naam van VTM acties hebben ondernomen om het interview mogelijk te maken", verduidelijkt persverantwoordelijke Lies Maesschalck.

VMMa had VT4 ervan beschuldigd in naam van VTM een satellietwagen te hebben besteld bij Enex, een organisatie die de uitwisseling van beelden en materiaal regelt. Bij SBS worden die feiten evenwel met klem ontkend.

Lees meer over:

Onze partners