Mediacampagne moet Europees gevoel van Duitsers opvijzelen

23/08/12 om 17:15 - Bijgewerkt om 17:15

(Belga) In Duitsland hebben elf stichtingen met de steun van bondskanselier Angela Merkel donderdag een grootscheepse campagne op gang getrapt om het Europese gedachtegoed bij onze oosterburen op te vijzelen.

Mediacampagne moet Europees gevoel van Duitsers opvijzelen

"We maken momenteel één van de meest ernstige Europese crisissen mee, maar ik ben ervan overtuigd dat de eurozone en de Europese Unie op het einde van de rit duurzaam versterkt zullen zijn", zo stelt Merkel in haar videoboodschap ter ondersteuning van de campagne. Sinds de eurocrisis is het fors bergaf gegaan met de perceptie van Europa in Duitsland. Onlangs bleek uit een opiniepeiling in de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung dat slechts de helft van de Duitsers zich voor het behoud van de euro zou uitspreken indien de vraag zou voorgelegd worden in een referendum. "Met een positief signaal voor een sterk Europa" wil de campagne "Ich will Europa" in de kranten, op televisie en op het internet tegengas geven aan het almaar verslechterende beeld van Europa, zo stellen de deelnemende stichtingen, waaronder ook Allianz, Bertelsmann, BMW en Mercator. President Joachim Gauck treedt op als peter van het initiatief. Bekende Duiters als oud-bondskanselier Helmut Schmidt, topvoetballer Philipp Lahm en EADS-topman Tom Enders lenen hun gezicht aan de campagne. (WOLFGANG KUMM)

Onze partners