Medewerker Crisiscentrum vervangt steevast ‘Israël’ door ‘Palestina’ in telefoongesprek (audio)

Joodse nederzetting op de Westelijke Jordaanoever (archiefbeeld) © Reuters

Een medewerker van het contact center van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken heeft in een gesprek over de repatriëring van slachtoffers naar Israël steevast Palestina gebruikt als naam van dat land. Het Crisiscentrum noemt het voorval onaanvaardbaar en zegt stappen te ondernemen.

Wat is er precies gebeurd? Bij de slachtoffers van de aanslagen van 22 maart zijn ook enkele Israëli’s. De Israëlische autoriteiten maken plannen om minstens twee van hen te repatriëren met een speciaal vliegtuig. Maar vooraleer de man uit het ziekenhuis kan worden ontslagen, moet hij een attest van de bevoegde instanties inleveren.

Volgens het relaas van Joods Actueel belde een vrijwilliger van het Joods coördinatiecentrum in Antwerpen daarover naar het crisisnummer van Binnenlandse Zaken op het speciaal nummer 1771. Michael Freilich van Joods Actueel legt uit: ‘Aan de telefoon doet de man het relaas maar groot is zijn verbazing wanneer blijkt dat de operator, die zichzelf bekendmaakt als Zakharia, steevast het woord ‘Israël’ vervangt door ‘Palestina’. De vrijwilliger spreekt de operator daarop aan en vraagt hem of hij Israël niet kent. Daarop laat de medewerker van Binnenlandse Zaken weten dat hij enkel op de hoogte is van “Joden die naar Palestina trokken en er het land bezetten”.’ Volgens Freilich reageert de familie van het betrokken slachtoffer geschokt met ‘het is hier precies Iran’.

Joods Actueel deelde een audiofragment via YouTube:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Stappen

‘We betreuren dit voorval ten zeerste’, reageert men bij het Crisiscentrum. ‘We distantiëren ons ook van die uitspraken. Dit druist volledig in tegen de waarden waar wij voor staan. We hebben aan IPG (de firma waarmee het Crisiscentrum een contract heeft voor crisiscommunicatie, red.) gevraagd stappen te ondernemen tegen de betrokken werknemer. Dit mag niet meer gebeuren’, legt woordvoerder Peter Mertens uit.

Mertens wijst er wel op dat het gaat om een ‘geïsoleerd geval’. ‘Het is droevig dat dit is kunnen gebeuren en het is compleet onaanvaardbaar, maar het gaat om een geïsoleerd geval’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content