Masterproef: 'Politieke berichtgeving maakt jongeren cynischer ten aanzien van bestuur'

02/09/14 om 18:03 - Bijgewerkt om 18:03

Jongeren die regelmatig politieke artikels lezen, staan cynischer ten aanzien van het bestuur dan leeftijdsgenoten die amper de krant lezen. Dat blijkt uit een masterproef aan de KU Leuven.

Masterproef: 'Politieke berichtgeving maakt jongeren cynischer ten aanzien van bestuur'

Belgische kranten © BELGA

Jongeren die regelmatig politieke artikels lezen, staan cynischer ten aanzien van het bestuur dan leeftijdsgenoten die amper de krant lezen. Dat blijkt uit een masterproef waarmee David Feytons recent aan het departement Communicatiewetenschappen van de KU Leuven afstudeerde, zo meldt de Dagkrant van de KU Leuven.

Uit een analyse van vier Vlaamse kranten blijkt volgens Feytons dat 35 procent van de berichtgeving als wantrouwend kan beschouwd worden ten aanzien van gevestigde machten, een percentage dat de afgelopen decennia sterk steeg. De auteur schrijft deze evolutie toe aan een verzuurde relatie tussen media en politiek. De journalisten zouden hoe langer hoe meer twijfelen aan de oprechtheid van politici.

Cynische houding in verslaggeving

Volgens Feytons liggen zijn bevindingen over het effect hiervan op de burger in de lijn van de vrees van wetenschappers dat de cynische houding die de media in hun verslaggeving aannemen overgenomen wordt door burgers naarmate zij er meer mee in contact komen. Het algemeen cynismeniveau bij de jongeren blijkt met een gemiddelde score van 1,4 op 3 echter niet overdreven af te wijken van dat van de gemiddelde Vlaming.

Terwijl uit eerder onderzoek bleek dat vooral partijen als LDD, Vlaams Belang en N-VA een aantrekkingskracht uitoefenen op een wantrouwend electoraat, leert de masterproef van Feytons dat jongeren die meer politieke krantenberichten lezen dan anderen eerder geneigd zijn om aan traditionele of een centrum- of linksere partij genre CD&V, SP.A en Groen hun stem te schenken. (Belga/AVE)

Lees meer over:

Onze partners