"Marokkaans" schoolproject wil leerachterstand aanpakken in Borgerhout

27/09/12 om 18:03 - Bijgewerkt om 18:03

(Belga) De Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) heeft in Borgerhout plannen voor een eigen schoolproject. Dat schrijft Gazet Van Antwerpen en wordt bevestigd door de FMV. Volgens de koepelorganisatie gaat het echter niet om een "Marokkaanse" of moslimschool, maar om een pluralistisch project dat rekening houdt met de thuiscultuur van elke leerling.

De FMV heeft momenteel na de schooluren al het IQRA-project lopen. "Dat heeft tot doel kinderen met leerachterstand én hun ouders intensief te begeleiden om te zorgen dat de kinderen kunnen overgaan naar het volgende schooljaar", zegt coördinator Mohammed Chakkar. Nu wil de FMV een soortgelijke methodiek, met nadruk op een individueel leertempo, toepassen in een volwaardige basisschool. "De cijfers over leerachterstand spreken voor zich: ons huidige onderwijssysteem genereert kansarmoede", vindt Chakkar. "Wij willen zorgen voor een pedagogische comfortzone. Dat wil ook zeggen dat we rekening houden met ieders thuiscultuur, inclusief feestdagen." Alle culturen zijn volgens Chakkar welkom. Een eventuele islamles zou enkel buiten de schooluren plaatsvinden. De FMV mikt in eerste instantie op drie kleuterklassen en een eerste leerjaar. Daarin zouden telkens zestien leerlingen zitten, om intensieve begeleiding mogelijk te maken. Of de school er ook effectief komt, moet binnenkort nog blijken. "Een taskforce moet beslissen welke van de verschillende geïnteresseerde partijen op de locatie in kwestie een school mag inrichten", klinkt het op het kabinet van Antwerps onderwijsschepen Robert Voorhamme (sp.a), die verder liever geen commentaar geeft op de plannen omdat hij zelf lid is van die taskforce. (DLA)

Onze partners