Marc Coucke geeft eerste lezing sinds 5 jaar

10/03/16 om 19:53 - Bijgewerkt om 19:53

Bron: Belga

(Belga) Ondernemer Marc Coucke was donderdagavond de gastspreker van Comm 'af, het event voor marketing- en communicatiespecialisten dat in Sint-Truiden georganiseerd werd door Voka Limburg en Hogeschool PXL. "Om succesvol te zijn moet je de juiste teamspirit in het bedrijf brengen en authentiek zijn", zei Coucke in de enige lezing die hij de afgelopen 5 jaar heeft gegeven.

Marc Coucke geeft eerste lezing sinds 5 jaar

Marc Coucke geeft eerste lezing sinds 5 jaar © BELGA

De studenten van de PXL hadden een intensieve campagne opgezet om Marc Coucke te overtuigen naar Limburg te komen. "Ik kon echt niet meer weigeren", aldus Coucke. "Het was ingaan op de uitnodiging of de studenten aanklagen voor stalking", aldus de ondernemer. Het was 5 jaar geleden dat hij nog een lezing had gegeven. "En de volgende zal ten vroegste in 2021 zijn." Coucke had vooral de ambitie om jongeren te inspireren tot meer ondernemerschap. "Teamspirit en authenticiteit zijn de hoekstenen van succes, ook al bestaat daar geen vast recept voor", zei de voorzitter van KV Oostende. "Ik heb nooit met BV's ofzo gewerkt om mijn producten aan te prijzen. Dat is niet echt." Coucke verklaarde zo ook zijn investering in dierenpark Pairi Daiza. "Een authentieke leefomgeving voor de dieren." Hij had ook wat tips meegebracht voor de studenten en marketingspecialisten. "Je mag nooit in het midden blijven steken, dan ga je dood", aldus Coucke. "Ofwel maak je iets heel goedkoops voor de massa, ofwel iets exclusiefs met een fors prijskaartje. Alles daartussen heeft niet veel zin." "De grootste fout die je als ondernemer kunt maken, is niks doen", aldus nog Coucke. "Als je initiatief neemt en op verzet stuit, ben je heel goed bezig. Want op dat punt zullen je concurrenten stoppen, en wie net dan door doet en aandringt, zal succesvol zijn." Coucke had tot slot nog een tip voor onderhandelingen. "Ik heb 97 overnames gedaan. Daaruit heb ik geleerd dat je niet moet tevreden zijn met de handdruk bij het bereikte akkoord. In 25 procent van de gevallen gaat het toch nog mis. Een deal is nooit helemaal afgerond als niet alle handtekeningen op het contract staan", besloot hij. (Belga)

Onze partners