Magnette wil belang van reiziger vooropstellen bij hervorming NMBS

© Belga

Magnette wil de NMBS-groep hervormen tot een structuur met twee aparte entiteiten: het treinbedrijf NMBS en netwerkbeheerder Infrabel. De reiziger moet in die hervorming centraal staan.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wil het belang van de reiziger vooropstellen bij de geplande hervorming van de NMBS in twee gescheiden entiteiten. Dat heeft hij verzekerd in de Kamercommissie Infrastructuur.

Magnette wil de NMBS-groep hervormen tot een structuur met twee aparte entiteiten: het treinbedrijf NMBS en netwerkbeheerder Infrabel. In de commissie gaf hij toelichting bij die plannen. “De hervorming van 2004-2005 heeft niet goed gewerkt”, zo blikte Magnette terug op de toenmalige opdeling in een holding, een spooroperator en een netwerkbeheerder. De minister wil naar eigen zeggen de reiziger in het centrum van de hervorming plaatsen. “Wat voor hem telt, is de kwaliteit van de dienstverlening en het goede functioneren”.

Tweeledige structuur

De tweeledige structuur is volgens Magnette de meest geschikte om tegemoet te komen aan deze wensen en een toekomstige privatisering van de groep te vermijden. De door de vakbonden verdedigde terugkeer naar een geïntegreerd model (voor de hervorming van 2004, nvdr) werd door Magnette afgewezen, wegens “weinig compatibel met de Europese regels” over de spoorliberalisering, en dus “avontuurlijk” omdat het “juridische onzekerheid” zou kunnen creëren.

Reiziger in het centrum van de hervorming

“Ik was in het begin zelf voor een geïntegreerde structuur”, bekende Magnette, “maar na een serie contacten en hoorzittingen ben ik van mening veranderd. Want stabiliteit is wat de NMBS bovenal nodig heeft”. Het risico op een veroordeling door het Europese Hof van Justitie wou hij vermijden. “Vier keer veranderen in enkele jaren tijd is te veel”. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content