"Maatschappelijk klimaat" zorgde voor klachtenstroom bij de VRT

01/03/16 om 00:40 - Bijgewerkt om 00:40

Bron: Belga

(Belga) De VRT-klantendienst ontving vorig jaar uitzonderlijk veel klachten. De grootste stijging aan klachten en klantencontacten ging over de nieuwsdienst en de daaraan gelinkte programmering. De aanslagen in Parijs en de vluchtelingencrisis zorgden voor angst bij vele burgers en dat heeft zich vertaald in veel klachten, die niet altijd gegrond waren. Dat staat in het Klachtenrapport van de VRT, dat mee opgenomen is in het Klachtenboek van de Vlaamse Ombudsman.

"Maatschappelijk klimaat" zorgde voor klachtenstroom bij de VRT

"Maatschappelijk klimaat" zorgde voor klachtenstroom bij de VRT © BELGA

De VRT kreeg in 2015 in totaal 925 klachten over de nieuwsdienst. Nooit eerder ontving de klantendienst zoveel reacties op berichtgeving als in 2015. Heel wat klachten hebben betrekking op de onpartijdigheid van de nieuwsdienst. Kijkers, luisteraars en surfers verweten de VRT-nieuwsdienst een standpunt in te nemen met betrekking tot actuele kwesties. Vaak zijn de klachten niet terecht en kunnen ze beschouwd worden als meningen, zegt het klachtenrapport. Er is ook een onderzoek gebeurd waaruit blijkt dat de onpartijdigheid van de openbare omroep in het algemeen positief wordt geëvalueerd. De grootste groep klachten bij de VRT gaat echter over het programma-aanbod. Veel van de klachten gaan over inhoudelijke fouten in quiz- en spelprogramma's of over het niet respecteren van aangekondigde uitzendtijden, waardoor opnames mislukken. Ook de herhalingen van eigen programma's, zoals FC De Kampioenen tijdens de zomermaanden, blijven klachten genereren. "Deze staan echter niet in verhouding tot het aantal kijkers dat de reeksen wel sterk kan waarderen", zegt het rapport. (Belga)

Onze partners