Luchtvervuiling door verkeer even groot vlak bij scholen in rustige stedelijke omgeving

(Belga) In scholen die in een verkeersluwe stedelijke omgeving liggen en in scholen die in een drukke stedelijke omgeving liggen, zijn de waarden voor luchtvervuiling door het verkeer vergelijkbaar. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, de Vlaamse Milieumaatschappij en het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Die diensten wilden de blootstelling aan en de gezondheidseffecten van verkeerspolluenten onderzoeken bij schoolgaande kinderen in Vlaanderen.

Het onderzoek werd tweemaal gevoerd bij goed 130 kinderen in twee verschillende scholen: in de lente en in de herfst van 2011. Daarnaast werden in dezelfde periodes gedurende vijf weken de vervuilende deeltjes op de speelplaatsen gemeten. “Er werd over het algemeen geen beduidend verschil gemeten tussen beide scholen, zowel voor wat betreft de resultaten van het gezondheidsonderzoek uitgevoerd bij de kinderen als de resultaten van de luchtkwaliteitsmetingen uitgevoerd op de speelplaatsen”, klinkt het dinsdag in een persbericht. Tijdens het herfstonderzoek werden meer vervuilende deeltjes waargenomen, maar de onderzoekers wijten dat aan “de hogere uitstoot door gebouwverwarming in de herfst en de meteorologische omstandigheden”. “De waargenomen gezondheidseffecten die in de beide stedelijke omgevingen werden gemeten, komen overeen met de internationale literatuur over het negatieve effect van verkeerspolluenten op de gezondheid, zoals het belasten van hart- en bloedvaten, het veroorzaken van luchtwegaandoeningen en het verergeren van astma of allergieën”, aldus het persbericht. Voor de onderzoekers blijft het vermijden van blootstelling “aan luchtvervuiling van het verkeer bij een gevoelige groep zoals jonge kinderen” een aandachtspunt. “Het is van groot belang dat men voldoende aandacht besteedt aan maatregelen die de negatieve impact op de luchtkwaliteit beperken.” (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content