Luchthavens Charleroi en Luik gesloten wegens personeelstekort bij Belgocontrol

20/04/16 om 08:25 - Bijgewerkt om 09:23

Op de luchthavens van Charleroi en Luik kunnen verschillende vliegtuigen niet landen of opstijgen doordat luchtverkeersleider Belgocontrol personeel te kort heeft om de verkeerstoren de klok rond te bemannen. Volgens Belgocontrol gaat het niet om een protestactie, zoals vorige week in Zaventem.

Luchthavens Charleroi en Luik gesloten wegens personeelstekort bij Belgocontrol

© BELGA

De luchthaven van Charleroi is woensdag gesloten van 7.15 uur tot 11.30 uur, er kunnen geen vliegtuigen opstijgen of landen. 'We hadden in die periode 10 vertrekkende en 13 aankomende vluchten gepland, dus een twintigtal in totaal', zegt woordvoerder Vincent Grassa van de luchthaven.

Brussels South Charleroi Airport werkt samen met de luchtvaartmaatschappijen om de hinder voor passagiers zoveel mogelijk te beperken. De maatschappijen proberen hun vluchten te verplaatsen naar voor of na de sluiting.

Op de website van de luchthaven is een reeks vluchten vertraagd; er is ook een tweetal aankomende vluchten omgeleid (naar Maastricht en Rijsel). De luchthaven raadt passagiers aan om de website van hun luchtvaartmaatschappij te controleren.

Luik

Ook in Luik kunnen er woensdag gedurende drie periodes (in totaal bijna 6 uur) geen vliegtuigen landen of opstijgen, zo staat op de website van de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol en bevestigt Belgocontrol.

De personeelstekorten in de kleinere luchthaven Luik leiden tot minder operationele problemen dan in Charleroi. Er zijn immers minder vluchten gepland. Belgocontrol probeert ervoor te zorgen dat er voldoende bezetting is op de drukkere momenten in Luik, zoals 's nachts wanneer cargomaatschappij TNT heel actief is.

Zieken

Dominique Dehaene, de woordvoerder van Belgocontrol, spreekt van een samenloop van omstandigheden in Charleroi en Luik. 'Er is een aantal langdurig zieken, aangevuld met enkele mensen die op korte termijn ziek vielen. Tot nu toe hebben we dergelijke problemen altijd kunnen opvangen, maar deze keer zijn we er niet in geslaagd de gaten op te vullen.'

Dehaene wijst erop dat luchtverkeersleiders niet zomaar op elke luchthaven aan de slag kunnen. Ze hebben daarvoor een specifieke licentie nodig. Op korte termijn zal Belgocontrol er alles aan doen om vervanging te vinden. 'We zullen bijvoorbeeld opleidingen stopzetten, zodat we zoveel mogelijk mensen operationeel kunnen inzetten', aldus Dehaene.

Op langere termijn moet er beterschap komen dankzij aanwervingen. De luchtverkeersleider nam vorig jaar, voor het eerst in jaren, aspirant-luchtverkeersleiders aan. Een tiental startte de opleiding, die twee jaar duurt. Tegen 2017 wil Belgocontrol nog eens 30 aspirant-luchtverkeersleiders aanwerven, zo staat in het sociaal akkoord dat vorige week werd bereikt (met één vakbond). Belgocontrol wacht op goedkeuring van de regering voor dat akkoord. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners