Luchthaven van Deurne herademt

© Belga

Dat er in Antwerpen geen brug maar een tunnel komt, was groot nieuws. Maar de kleinere tunnel, die in Deurne, is minstens even opmerkelijk.

De luchthaven van Deurne is al sinds jaar en dag een politieke twistappel. Het bedrijfsleven, meestal gesteund door centrumrechtse partijen, wil ze uitbreiden. De omwonenden, meestal gesteund door SP.A en Groen!, zien dat liever niet gebeuren. De SP.A staakte de strijd tegen de verlenging van de startbaan die om allerlei redenen (ruimtelijke ordening, monumentenzorg, natuur) toch quasi onmogelijk is. Om de toekomst van de luchthaven veilig te stellen, moet ook voldaan worden aan een Europese eis: een ruime veiligheidszone. Die kon worden gecreëerd door een lus te maken rond de Krijgsbaan. De Raad van State stak daar een stokje voor. In het Oosterweelcompromis tussen de Vlaamse meerderheidspartijen staat nu plots 45 miljoen euro ingeschreven voor de ondertunneling van die Krijgsbaan. Daardoor wordt de veiligheidszone wel gerealiseerd en is Deurne ‘gered’.

Bart De Wever (N-VA), die naar Deurne verhuisde, beklemtoonde deze beslissing zeer sterk, wat doet vermoeden dat ze als pasmunt werd gebruikt in de onderhandelingen met de SP.A over de Oosterweelverbinding.

De luchthaven van Deurne zit geprangd tussen de Krijgsbaan en het centrum van de stad. Het echte struikelblok is echter het Provinciegebouw. Dat is 71 meter hoog, in plaats van de toegestane 56. De verantwoordelijke gedeputeerde, Marc Wellens (CD&V), wil het gebouw slopen omdat het verouderd is. Dat had de problemen van Deurne ook kunnen oplossen, ware het niet dat de Europese deadline van 2013 dan was overschreden.

Karl van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content