Lokale besturen kiezen voor geboorde tunnels in Antwerpse oostrand

07/12/11 om 17:05 - Bijgewerkt om 17:05

(Belga) De gemeentebesturen van Schoten, Wijnegem en Wommelgem en de Antwerpse districten Deurne en Merksem hebben in een brief aan gouverneur Cathy Berx een gezamenlijk standpunt ingenomen rond de grote mobiliteitsdossiers. Rode draad is de leefbaarheid voor bewoners en industrie. De burgemeesters en districtsvoorzitters willen zo veel mogelijk van de aan te leggen wegen in geboorde tunnels zien.

Een van de krachtlijnen van het gezamenlijk standpunt is het snel én volledig realiseren van de A102, de weg tussen de E313 in Wommelgem en het knooppunt Antwerpen-Noord. Tegelijk willen ze snel de aanleg van het door Infrabel geplande tweede goederenspoor naar de Antwerpse haven en het ondertunnelen van de bestaande R11 (Krijgslaan). Om de leefbaarheid van de omwonenden en de industrie ten oosten van de ring te garanderen, moet er volgens de lokale besturen met geboorde tunnels gewerkt worden zodat er bovengronds niets moet verdwijnen. Zo zou ook de verkeerswisselaar tussen de E313, R11 en A102 onder het Wommelgemse maaiveld moeten komen en kan zelfs de E313 in een tunnel worden gelegd. "Geluidsschermen volstaan niet om de overlast voor Deurne te beperken. En het Rivierenhof kan je nu bezwaarlijk een stiltegebied noemen", zegt Frank Geudens, districtsvoorzitter in Deurne. Dat geboorde tunnels tot driemaal duurder zijn dan de meer oppervlakkige cut-and-cover-methode, vinden de besturen geen probleem. "Die technologie evolueert razendsnel. Tegen de uiteindelijke start zal de kostprijs al veel lager liggen", klinkt het. (COR 360)

Onze partners