'Logisch dat onderwijs antwoorden zoekt op actualiteit'

04/05/16 om 18:15 - Bijgewerkt om 18:22

'Net zoals godsdienstvrijheid en persvrijheid vastgelegd zijn in de grondwet, is ook het onderwijs vrij', reageert minister Hilde Crevits (CD&V) op het voorstel van het katholiek onderwijs om moslimleerlingen meer ruimte te geven.

'Logisch dat onderwijs antwoorden zoekt op actualiteit'

Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Onderwijs © BELGA

Het katholieke onderwijs werkt aan een schoolmodel waarin andere religies en levensbeschouwingen een bijzonder grote rol krijgen. Dat betekent dat moslims en andersgelovigen op scholen waar zij in groten getale aanwezig zijn een plek zullen krijgen. 'De dialoogschool is een concept dat het katholiek onderwijs al een tijdje promoot. Ik denk dat het logisch is dat het onderwijs zoekt naar antwoorden op de actualiteit. En dat doe je volgens mij het best door deuren te openen in plaats van ze te sluiten. Dus ik vind het nobel dat het grootste onderwijsnet zijn deuren opengooit', reageert Elisabeth Meuleman (Groen) tijdens het wekelijks vragenuurtje in het Vlaams Parlement.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gaat 'misschien verbaast het u' akkoord met de tussenkomst van de Groen-politica. Al vindt ze het vreemd dat haar mening hierover meermaals gevraagd wordt. 'Net zoals godsdienstvrijheid en persvrijheid vastgelegd zijn in de grondwet, is ook het onderwijs vrij. Het is niet aan mij allerlei voorwaarden op te leggen. Zoiets heb ik niet in mijn macht.' Waarop Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) repliceert: 'Als politicus heb je net de macht om de grondwet te wijzigen.' Een uitspraak die, op het gemor in het halfrond af te gaan, niet op veel begrip kan rekenen.

Dialoog?

Meuleman geeft voorts toe dat ze nog enkele bedenkingen heeft bij het voorstel: gaan de verschillende levensbeschouwingen met elkaar in dialoog?' Zij pleit voor een vak levensbeschouwing en burgerschap. Volgens Groen is dat de ideale hefboom 'om scholen vooruit te laten gaan. Vandaag moeten we mensen vooral samenbrengen. En dat betekent soms letterlijk, samen in de klas zetten.'

'Ik sta positief tegenover zo'n vak', aldus Crevits. 'Maar dat betekent niet dat er in onze scholen geen plaats meer mag zijn voor de verschillende levensbeschouwingen.'

'Dwaas idee'

'Het katholieke onderwijs kiest blijkbaar voor vrijwillige islamitisering, reageert Chris Janssens (Vlaams Belang) verbolgen in het Vlaams Parlement. 'Het is niet enkel mijn partij die zich tegen deze dwaze ideeën verzet, aldus Janssens. Ook twee van uw coalitiepartijen staan negatief tegenover het voorstel.' Daarmee verwijst hij naar N-VA en Open VLD. Want eerder op de dag uitte N-VA-voorzitter Bart De Wever zijn ongezouten mening. 'Als men ruimte inlast voor de islam, waarom dan ook niet voor de leer van het vliegend spaghettimonster?'

Vanop de oppositiebanken pleit ook Caroline Genez (SP.A) voor het schoolvak burgerschap en levensbeschouwing.

Bisschop Bonny: 'Nog niets beslist'

'Over het invoeren van maatregelen zoals gebedsruimtes voor moslims, het toelaten van hoofddoeken of een extracurriculair vak islam in katholieke scholen, is nog niets fundamenteels beslist.' Dat zei Olivier Lins, de woordvoerder mgr. Johan Bonny, bisschop van Antwerpen en referent voor het katholiek onderwijs bij de Bisschoppenconferentie eerder vandaag.

De woordvoerder noemde de plannen van topman Lieven Boeve van Katholiek Onderwijs Vlaanderen niet meer dan 'een proefballon.' (AVE)

Onze partners