Lingerie en bloemen zijn populairste cadeaus met Valentijn

13/02/13 om 11:49 - Bijgewerkt om 11:49

(Belga) Bijna de helft van de Vlamingen heeft plannen met Valentijn. Dat blijkt uit een enquête van Horeca Vlaanderen bij twaalfduizend consumenten. Iets meer dan een op de vijf gaat op restaurant met Valentijn. Behalve met etentjes gaat de dag van de geliefden uiteraard ook gepaard met cadeautjes. Uit een enquête van ondernemersorganisatie Unizo bij enkele sectororganisaties blijkt dat boeketten en lingerie een populair cadeau blijven. Daarnaast stelt Unizo vast dat "ook ontbijtmanden, Valentijnburgers en wellness in opmars zijn".

Horeca Vlaanderen besluit uit de enquête dat "meer en meer koppels ervoor kiezen om de dag van de romantiek met een romantisch diner buitenshuis te vieren", zegt afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen Danny Van Assche. "Uit het onderzoek dat we voerden bij 200 restaurateurs blijkt dat Valentijn wint aan populariteit." Iets meer dan de helft van de restaurateurs (55 procent) zegt dat het aantal boekingen hetzelfde is of hoger ligt dan vorig jaar.In de lingeriesector stijgt de omzet rond Valentijn met 20 procent, blijkt uit cijfers van de beroepsorganisatie van zelfstandige lingeriewinkels Fedelfin, aangesloten bij Unizo. "Het best verkochte product is de cadeaubon, maar ook lingeriesetjes scoren goed." Ook de bloemensector scoort rond Valentijn. De roos blijft populair, en vertegenwoordigt 40 procent van de verkochte snijbloemen in die periode. De Koninklijke Unie van Hedendaagse Floristen van België verwacht "opnieuw een lichte stijging in de bloemenverkoop".Behalve die traditionele sectoren, spelen ook slagers, bakkers en sauna-uitbaters in op romantiek. Slagers pakken uit met Valentijnsalades en Valentijnburgers. Bij bakkers zijn dan weer ontbijtmanden en taarten populair. De Sauna Vereniging België stelt elk jaar rond die periode een stijging van de omzet vast van ongeveer 5 procent.Uit een rondvraag van zelfstandigenorganisatie NSZ bij 344 restaurantuitbaters blijkt dat zij veel moeite gedaan hebben om hun Valentijnmenu te promoten. Zij stellen vast dat veel koppels ervoor kiezen om in het weekend op restaurant te gaan. (DLA)

Onze partners