Licht gaat permanent uit op ruim de helft van de Vlaamse autosnelwegen

Binnen twee weken gaat het licht op ruim de helft van de Vlaamse autosnelwegen definitief uit, terwijl de verlichting op slechts 18 procent van de snelwegen nog permanent blijft branden.

‘Het licht gaat uit als het kan en blijft aan als het moet voor de verkeersveiligheid,’ zei minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams parlement.

Door het licht op meer plaatsen permanent te doven, wil Crevits het milieu een handje toesteken maar ook heel wat geld besparen. Een precieze becijfering van de besparing is er nog niet en is bovendien erg moeilijk in te schatten door de dynamische aanpak. In het verleden liet de minister verstaan dat het maximaal zo’n 2 miljoen euro per jaar kan zijn, “maar het zal sowieso minder zijn”.

Licht uit
Op een totaal van 1.728 km Vlaamse autosnelwegen – in één rijrichting – gaat het licht op 900 km onherroepelijk uit. Toch gaat het percentage permanent verlichte kilometers omhoog, van 14,5 procent nu naar 18,1 procent (312 km) in de toekomst. Momenteel gaat het licht op heel wat plaatsen uit tussen middernacht en zes uur, maar voor bepaalde gevaarlijke locaties schroeft Crevits dat dus terug.

Bochten
Concreet blijven de op- en afritten heel de nacht verlicht, net als gevaarlijke plaatsen met veel bochten of wisselende rijstroken en op onafgebroken rijstroken korter dan drie kilometer. De afwisseling van verlichte en onverlichte stukken op te korte afstanden is immers zeer vermoeiend voor de ogen. Een en ander maakt dat de ring rond Brussel en die rond Antwerpen steeds volledig verlicht blijven.

Wegenwerken
De overige 29 procent van de snelwegen (501 km) die niet permanent in het donker gaan, krijgt een dynamisch systeem. Bij druk verkeer, extreem weer, ongevallen of wegenwerken kan het licht daar dus eventueel even weer aan. In een beginfase gebeurt dat op basis van de beschikbare gegevens uit het verleden.

Led-verlichting
Oppositiepartij Open Vld reageerde alvast enthousiast op het lichtplan van Crevits. “Dit is echt een goed rapport, hier verlenen wij graag onze medewerking aan”, reageerde fractieleider Sas Van Rouveroij. “Er mag zelfs een graad bij”, grapte ook partijgenoot Marino Keulen. Samen met Groen! hadden de liberalen nog een resolutie klaar met de vraag om een proefproject voor het gebruik van milieuvriendelijke led-verlichting, maar die bleek plots deels achterhaald.

Technologie
Zo liet Crevits weten dat ze “wegvak per wegvak” wil bekijken welke verlichtingstechnologie het meest geschikt is, onder meer afhankelijk van het permanente dan wel dynamische gebruik. De mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer verduidelijkten bovendien dat led-verlichting “momenteel nog niet de beste optie is voor wegverlichting op drievaksbanen, maar binnen een paar jaar waarschijnlijk wel”.

ReflectorenNaast de technologiekeuze stelde Crevits tot slot nog enkele flankerende maatregelen aan, zoals de optie om te kiezen voor sterker reflecterende wegmarkering te gaan gebruiken. Tegelijk komen er om de vijftig meter reflectoren, omdat die veel verder zichtbaar zijn dan de wegmarkering zelf. Indien de technologie het in de toekomst zou toelaten, wil ze op dat moment ook overgaan tot het zachtjes dimmen en doven van de lichten. Dat zou voor de automobilisten wenselijker zijn dan ze abrupt uit te schakelen, besloot ze. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content