Lessen wiskunde ondermaats

03/09/12 om 07:08 - Bijgewerkt om 07:08

De wiskundelessen op de middelbare scholen voldoen niet. Reden zouden ondermeer chaotische handboeken zijn.

Lessen wiskunde ondermaats

© Thinkstock

De wiskundelessen op de middelbare scholen voldoen niet. Dat zegt professor Raymond Boute van de UGent in De Morgen. Boute analyseerde de verschillende wiskundehandboeken. Boute merkt dat steeds meer jongeren op de universiteit middelbareschoolkennis ontberen. Hij legt de oorzaak bij de wiskundehandboeken.

"Wiskunde stoelt op precisie en dat is in deze boeken niet terug te vinden", zegt Boute. "De auteurs gaan slordig om met begrippen. Dat is pedagogisch onverantwoord. Het ligt niet aan de middelbareschoolleerlingen. Zij zijn bereid om te werken. Maar ze raken niet gepassioneerd door wiskunde, omdat de boeken chaotisch en onduidelijk zijn."

'Er zijn geen sterke wiskunderichtingen meer'

Ivan De Winne van de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars reageert dat leraars doen wat de eindtermen voorschrijven, maar dat dat vermoedelijk onvoldoende is. "Het grote probleem is dat er geen sterke wiskunderichting meer is. Zes uur wiskunde is het maximum."

Meer formules en bewijzen

De Winne zelf laat leerlingen opnieuw meer formules uit het hoofd leren, en werkt weer met bewijzen. "Het idee was lange tijd dat we jongeren zelf tot een oplossing moeten laten komen, omdat ze het dan beter onthouden. Maar dat werkt gewoon niet." (Belga/SD)



Lees meer over:

Onze partners