Legendarische cameraman Haskell Wexler (93) overleden

27/12/15 om 18:40 - Bijgewerkt om 18:40

Bron: Belga

(Belga) De legendarische Amerikaanse cameraman Haskell Wexler, vijfmaal voor een Oscar genomineerd en winnaar van twee Oscarbeeldjes, is zondag op 93-jarige leeftijd overleden. Dat heeft Wexlers zoon Jeff meegedeeld. Wexler stond achter de camera voor de meesterwerken "Who's afraid of Virginia Woolf? " (Mike Nichols, 1966) en "One flew over the cuckoo's nest" (Milos Forman, 1975).

Als regisseur verwierf Wexler, naar eigen zeggen beïnvloed door Nouvelle Vague-meester Jean-Luc Godard, eeuwige roem met het baanbrekende "Medium Cool", een uiterst gestileerde film, half fictie half realiteit, over demonstranten tegen de oorlog in Vietnam tijdens de Democratische conventie van 1968. Wexler gold als een "sociaal en politiek bewogen" filmmaker en een meester in de zwart-witfotografie. Wie Wexlers filmografie overloopt, kan zich enkel afvragen waarom de in Chicago geboren cameraman "slechts" twee Oscars won, in 1967 voor "Virgina Woolf" en in 1977 voor "Bound for Glory", de biopic van Hal Ashby over muzieklegende Woody Guthrie. Eveneens voor Ashby verzorgde hij de fotografie van de Vietnamprent "Coming Home". Wexler stond ook deels achter de camera voor Terrence Malicks "Day of Heaven", de film die zich in de depressiejaren 30 afspeelde en waarvoor collega Nestor Almendroz de Oscar veroverde, voor regisseur John Sayles (het sociale drama "Matewan" en het mythisch-Ierse "The secret of Roan Inish"), Dennis Hopper ("Colors", over bendeoorlogen in L.A.), voor Norman Jewison ("In the heat of the night", "The Thomas Crown Affair" en "Other People's Money") en de Nieuw-Zeelander Lee Tamahori ("Mulholland Falls"). Hij was ook supervisor voor het camerawerk voor "American Graffiti" (1973) van George Lucas . Zijn naam prijkt tevens op de generiek van Francis Ford Coppola's "The Conversation". Eerder werkte hij samen met onder anderen Elia Kazan ("America, America") en de Britse cineast Tony Richardson. Wexler werkte ook samen met enkele groten uit de rockscene. Hij verzorgde de video's van Bruce Springsteens nummers "The River" en "Thunder Road" en blikte op Imax een concert van de Rolling Stones in. Zijn politieke bewogenheid blijkt uit zijn betrokkenheid bij kritische documentaire films als "Introduction to the enemy" (1974, opgenomen in Vietnam en met Jane Fonda, toen bekend als "Hanoi Jane"), "Target Nicaragua" (over de VS-steun aan de rechtse Somozisten in hun bloedige strijd tegen het Sandinistische regime) en de satirische prent "Canadian Bacon" van Michael Moore. (Belga)

Onze partners