“Leerlab moet toekomstvisie voor onderwijs in 2030 uitwerken”

(Belga) Zowel de Koning Boudewijnstichting als de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) reageren positief op het leerlab dat Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet (sp.a) vandaag in het Radio 1-programma “Hautekiet” heeft aangekondigd.

“Het onderwijs moet niet alleen vandaag kinderen voorbereiden op de toekomst. Het moet ook zelf actief bezig zijn met de toekomst. Toch constateer ik dat er eerder reactief dan strategisch of toekomstgericht wordt nagedacht in onderwijs”, zegt minister Smet. Daarom gaf de minister al in 2012 de opdracht aan het departement Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) om samen een project te ontwikkelen voor gefundeerde toekomstscenario’s. “Om te kunnen inschatten hoe de leerling, de leraar en de school er over 20 jaar zal uitzien, en wat ze dan nodig zullen hebben om sterk te staan, moet het toekomstdenken dringend meer geconsolideerd en naar een hoger niveau”, zegt minister Smet. In de volgende maanden gebeurt eerst een voorstudie en vervolgens komen er uitgebreide gesprekken en focusgroepen met betrokkenen: pedagogen, onderwijs- en innovatiespecialisten, ouders, jongeren, beleidsmensen, academici, trendwatchers en ondernemers. “Het is de ambitie om een wervend, gedragen toekomstperspectief te ontwikkelen dat stereotypen kan overstijgen en dat het maatschappelijk debat over de rol en de organisatie van het onderwijs kan inspireren”, zegt Gerrit Rauws, directeur bij de Koning Boudewijnstichting. “De Vlaamse Onderwijsraad vindt het belangrijk om signalen over strategische vragen over de toekomst zo breed mogelijk te capteren en mee te nemen in zijn advieswerking”, zegt Mia Douterlungne, administrateur-generaal van de Vlor, over het leerlab. (PLE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content