Leerkrachten willen af van jaarstructuur in lager onderwijs

(Belga) De Vlaamse leerkrachten pleiten voor het doorbreken van de jaarstructuur in het lager onderwijs. Dat zegt de Vereniging van Vlaamse Leerkrachten (VVL) in een manifest.

“Elk kind heeft zijn eigen ritme. Kinderen zijn ongedurig, snel afgeleid, maar hebben tegelijkertijd vele interesses, evenwel voortdurend wisselend. Wat ze graag doen, doen ze goed. Wat ze graag leren omdat het hen op dat moment interesseert, gaat erin als peperkoek; de rest mag je zo dikwijls herhalen als je wilt, ze krijgen het amper of met zeer veel moeite verwerkt.”, zegt de VVL. Om kinderen toe te laten meer op hun eigen ritme te laten werken, pleit de VVL er dan ook voor de traditionele onderwijsstructuur zoals die nu bestaat opzij te zetten en de jaarstructuur te doorbreken. Dat kan doordat de eindtermen, dat zijn de competenties en vaardigheden waarover een leerling moet beschikken om door te stromen naar een volgend onderwijsniveau, in het lager onderwijs vastgelegd zijn voor het zesde leerjaar. Bovendien is er “geen enkele verplichting om het onderwijs te structureren in jaarklassen”. Het nieuwe systeem zou heel wat voordelen opleveren. Zittenblijven hoeft niet meer en kinderen kunnen dus binnen hun leeftijdsgroep en vriendengroep blijven. Daarnaast komt het accent meer te liggen op de eigenheid van het kind. “Het durven opgeven van de jaarstructuur is een uitdaging op zich. Het is bijna ondenkbaar, hele generaties zijn zo opgevoed. De angst om te vervallen in een eindeloze chaos grijpt velen naar de keel. ‘Was het dan vroeger allemaal verkeerd?’ Neen, dat is het niet. De vraag is wel of wat goed was en is, niet nog veel beter kan”, aldus nog de VVL. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content