Landbouwers achter Fairebel-label delen chocolademelk uit voor eerste verjaardag

06/11/11 om 01:17 - Bijgewerkt om 01:17

(Belga) De landbouwers achter het label Fairebel, dat ervoor moet zorgen dat ze een faire prijs krijgen voor hun producten, hebben zaterdag aan alle hypermarkten van warenhuisketen Carrefour chocolademelk uitgedeeld. Met de actie wordt de eerste verjaardag van Fairebel gevierd en wordt het label bij een breder publiek bekendgemaakt, zegt Hendrik Vandenhaute van de coöperatie Faircoop, die de Fairebel-producten commercialiseert.

Fairebel werd in 2010 gelanceerd naar aanleiding van de crisis in de landbouwsector. "Voor elke liter melk verkocht onder de naam Fairebel gaat 10 cent rechtstreeks in de kas van de coöperatie. Het ingezamelde bedrag wordt elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie", stelt Faircoop. Ongeveer 400 landbouwers in Vlaanderen en Wallonië zijn aangesloten bij de coöperatie. De verkoop van de Fairebel-producten zit in een stijgende lijn, zegt Vandenhaute. "Het is moeilijker om de consumenten te bereiken zonder de promotiebudgetten van grote spelers als Nestlé of Danone. Eens de klanten het label leren kennen, beseffen ze wel dat ze zo de landbouwers zelf kunnen steunen." (VIM)

Onze partners