Laat gemeenten dienstverlening van bussen organiseren, oppert Open VLD

18/05/15 om 07:22 - Bijgewerkt om 09:34

Open VLD wil dat, in plaats van De Lijn, de gemeenten zelf beslissen hoeveel bussen er rijden, langs welke routes en tegen welke prijzen. De Lijn vindt dat geen goed idee, maar wil wel beter overleggen.

Laat gemeenten dienstverlening van bussen organiseren, oppert Open VLD

De Lijn © Belga

Het voorstel komt van de Open VLD-parlementsleden Bart Somers en Marino Keulen. 'We garanderen u: als burgemeesters dit zelf organiseren, zit er een kwart meer mensen op de bus,' luidt het in De Morgen.

'In sommige landelijke gemeenten is er nog nauwelijks aanbod. Op deze manier is meer maatwerk mogelijk,' verduidelijkte Keulen op Radio 1.

Revolutie

Tegen het najaar moet de Vlaamse regering een nieuwe beheersovereenkomst sluiten met De Lijn over de regeling van het openbaar vervoer tot 2020. Open VLD predikt daarbij de revolutie en wil de hele structuur van De Lijn op haar kop zetten.

Zo zouden voortaan de gemeenten moeten beslissen waar, wanneer en tegen welke prijs bussen en trams rijden. Zoals er vandaag al politie- en brandweerzones bestaan, moeten gemeenten zich verzamelen in een twintigtal regio's om samen het openbaar vervoer te organiseren. Deze regio's krijgen 75 procent van alle middelen. Een Vlaams niveau, dat nog zorgt voor de coördinatie tussen de regio's, houdt 25 procent.

Discussie

Gents burgemeester Daniël Termont (SP.A) wil het voorstel alvast 'grondig bespreken'.

De Lijn is geen voorstander. Topman Roger Kesteloot: 'Ik ben bang dat je zo in een heel versnipperd landschap terechtkomt. Dit zou de deur openzetten voor allerlei coördinatieproblemen'. Hij wil wel beter overleggen, zei hij op Radio 1.

N-VA: 'Grondig veranderen'

'We moeten niet vertrekken vanuit de structuren, maar de reiziger centraal stellen', aldus Annick De Ridder (N-VA). Voor haar is het duidelijk dat het 'momenteel niet loopt zoals het moet' bij De Lijn. 'Het is logisch dat de gemeenten in de toekomst beter betrokken moeten worden', zegt ze. 'Maar laat ons opletten met dogma's.'

Toch mag er ook voor N-VA iets fundamenteel veranderen bij de vervoersmaatschappij. 'Na de hoorzittingen in het parlement denk ik dat De Lijn niet langer tegelijk regisseur en operator mag zijn', stelt De Ridder. 'Als we de regierol ergens anders leggen, kunnen er ook andere spelers op de markt komen. Vooral voor de zogenaamde laatste kilometer is dat belangrijk. Ik denk dan onder meer aan de taxisector.'

Knowhow

De Lijn heeft een grote knowhow opgebouwd inzake openbaar vervoer en die mogen we niet zomaar overboord gooien. Dat zegt Dirk De Kort (CD&V) in een reactie op het voorstel van Open VLD.

Vlaams parlementslid De Kort acht het duidelijk dat er meer samenwerking moet komen tussen het openbaar vervoer en de lokale overheden. Volgens De Kort kan er mogelijk worden geput uit de knowhow die werd opgebouwd rond de Minder Mobielen Centrales. Het gaat om een systeem met vrijwillige chauffeurs om mensen met verplaatsingsproblemen en een beperkt inkomen toch vervoer te bieden, aangestuurd per provincie. Maar een revolutie zoals Open VLD die voorstaat gaat voor CD&V te ver. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners