‘Laag niveau leerkrachten ligt niet aan de leerkrachten’

© Thinkstock

Volgens het OVSG, het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw, schort er wel wat aan het onderwijs in Vlaanderen, maar mag de schuld niet in de schoenen van de leerkrachten worden geschoven.

“Als we een ander soort leerkrachten willen, moeten de onderwijswerkgevers en de beleidsmensen ervoor zorgen dat die er kunnen komen”, zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van OVSG. Delbaere reageert hiermee op de verklaringen van ex-KU Leuven-rector André Oosterlinck in De Tijd. Oosterlinck zei in dat interview dat de huidige generatie leerkrachten behoudsgezind en van een te laag intellectueel niveau is.

‘Scherp gesteld’

Delbaere omschrijft in een reactie aan het nieuwsagentschap Belga de manier waarop André Oosterlinck, voorzitter van de Associatie KU Leuven, de problematiek voorstelt als ‘wel heel scherp gesteld’. Volgens de OVSG-directeur mag de schuld voor wat Oosterlinck vaststelt niet alleen maar in de schoenen van de leerkrachten worden geschoven. “Er zijn trouwens nog heel veel goede leerkrachten in onze scholen”, merkt Delbaere op. “Maar de onderwijsverstrekkers en de beleidsmensen moeten zich afvragen of de onderwijsopleidingen niet moeten versterkt worden, of de status van het ambt niet moet worden opgekrikt en of er niet wat meer werk moet gemaakt worden van permanente opleiding.”

Debat

Volgens de OVSG werden op die vlakken al waardevolle voorzetten gegeven in het loopbaandebat. “Dat debat is opgestart, maar nog lang niet afgerond, en het zal aan de Vlaamse regering toekomen om de doelstellingen van dat debat vorm te geven, namelijk dat we excellente leerkrachten krijgen en dat we ze ook behouden. Het leraarschap moet weer eerste keuze worden bij wie zich inschrijft voor een onderwijsopleiding”, besluit Delbaere.

Vakbonden erkennen pijnpunten

De uitlatingen over het te laag intellectueel niveau van de gemiddelde leraar door André Oosterlinck worden in vakbondskringen ‘ongelukkig’, ‘cru’, ‘denigrerend’ tot ‘niet genuanceerd’ genoemd. Zowel Jos Vanderhoeven, secretaris-generaal van de Christelijke Onderwijscentrale (COC), als Marnix Heyndrickx, secretaris-coördinator VSOA Onderwijs, erkennen dat er pijnpunten zijn bij de instroom en de ondersteuning van leerkrachten. Los van de vraag of de lerarenopleiding universitair moet worden, pleit de COC voor het organiseren van een toelatingsproef die bindend moet zijn. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content