Kwart van oproepen naar noodnummers 100 en 112 is spookoproep

17/04/13 om 11:03 - Bijgewerkt om 11:02

(Belga) Heel wat oproepen naar noodnummers zijn "spookoproepen", ofwel valse oproepen die minder dan dertig seconden duren. In 2011 bleek ongeveer een kwart van de oproepen naar de noodnummers 100 en 112 in de hulpcentra die gebruikmaken van de CityGis-technologie, een zogenaamde spookoproep. Dat blijkt uit cijfers die senator Guido De Padt (Open Vld) kreeg van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet.

Kwart van oproepen naar noodnummers 100 en 112 is spookoproep

Spookoproepen kunnen oproepen zijn die per ongeluk of zonder reden worden gemaakt, of bijvoorbeeld als flauwe grap. De hulpcentrales 100/112 in Antwerpen, Brussel, West-Vlaanderen, Henegouwen, Limburg, Luik, Luxemburg en Namen noteerden in 2009 nog 378.262 dergelijke oproepen. Een jaar nadien was dat aantal toegenomen tot 454.117, om in 2011 op 589.420 oproepen af te klokken. Dat komt neer op 28 procent van alle oproepen. Bij de politie worden spookoproepen gecatalogeerd als "oproep zonder antwoord/gesprek". De meldkamers van de politie kregen op het noodnummer 101 in 2012 2,12 procent aan "stomme oproepen". Twee jaar voordien ging het nog om 2,85 procent. De minister merkt op dat er een mogelijkheid bestaat om in bepaalde gevallen nutteloze tussenkomsten van de brandweer te factureren aan de oproeper. Ze maakt een onderscheid tussen een loos alarm en een kwaadwillige oproep. Interventies naar aanleiding van een loos alarm moeten gratis worden uitgevoerd, omdat het over een oproep te goeder trouw ging. Bij een kwaadwillige oproep kan daarentegen via de gerechtelijke weg worden opgetreden. (Belga)

Onze partners