Kwart Belgen kruipt soms onder invloed achter het stuur: 'Veel chauffeurs voelen zich superieur'

12/02/15 om 07:11 - Bijgewerkt om 07:11

Belgische chauffeurs zijn niet meteen modelchauffeurs, zo blijkt uit een nieuw Europees onderzoek. Maar een gedragsverandering is een werk van lange adem. 'De subjectieve pakkans moet naar omhoog', stelt Wouter Vandenberghe van het BIVV.

Kwart Belgen kruipt soms onder invloed achter het stuur: 'Veel chauffeurs voelen zich superieur'

Alcohol- en drugscontrole © BELGA

Vijfentwintig procent van de Belgische autobestuurders durft wel eens achter het stuur kruipen wanneer hij meer dan de toegelaten hoeveelheid alcohol in het bloed heeft. Dat is opvallend meer dan het Europese gemiddelde van 12 procent. Dat blijkt uit de Europese barometer van verantwoord rijgedrag, een onderzoek dat Franse stichting Vinci Autoroutes uitvoerde in tien Europese landen. Enkel Griekenland (29 procent) telt nog meer bestuurders die met een glaasje te veel op durven rijden.

'Dat zijn cijfers die bevestigen wat we al wisten', verduidelijkt Wouter Vandenberghe, het hoofd van de studiedienst van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in De Ochtend. 'Belgen onderschatten de risico's voor zichzelf en voor de anderen.'

Hoffelijk

Voor het onderzoek werden in tien Europese landen telkens een duizendtal mensen online ondervraagd. Naast België en Griekenland werden ook Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Zweden, Polen en Nederland in het onderzoek opgenomen.

Als de Belgische resultaten vergeleken worden met die van de andere Europese landen, dan scoort ons land doorgaans rond het gemiddelde. Wel valt op dat 48 procent van de Belgen zichzelf als "hoffelijk" betitelt, tegenover een Europees gemiddelde van amper 26 procent.

'Wie al rijdend sms't, wordt weggezogen uit het verkeer'

Nochtans blijkt het rijgedrag van de Belgische autobestuurders volgens het onderzoek enkele opmerkelijke negatieve uitschieters te vertonen. Zo zegt 37 procent van de Belgen wel eens e-mails of sms'jes te lezen of versturen tijdens het rijden. België scoort daarmee slechter dan de andere landen die in het onderzoek werden opgenomen. Het Europees gemiddeld ligt bijvoorbeeld maar op 26 procent.

'Uit eigen onderzoek weten we al dat ongeveer één op de twintig mensen belt achter het stuur', stelt Vandenberghe. 'Nieuw is dat we het daarmee het slechtst doen in Europa.'

Een duidelijke verklaring is er niet. 'Onze hypothese is dat doordat de Belgen vaak in de file staan, ze ook al rijdend vaker met hun smartphone bezig', klinkt het. 'Maar wie dat doet, wordt cognitief weggezogen uit het verkeer.' Voetgangers of fietsers worden pas veel later opgemerkt.

Elke dag gebeuren ongevallen bij wegwerkzaamheden

Ook vergeten Belgische bestuurders vaker om gas terug te nemen wanneer ze in de buurt van wegwerkzaamheden komen (68 procent, in vergelijking met een Europees gemiddelde van 55 procent). 'Nochtans gebeuren nog elke dag ongelukken bij werkzaamheden', weet Vandenberghe.

Maar op één vlak geven de Belgische bestuurders wel het goede voorbeeld. Maar liefst 83 procent van de Belgen zegt tijdens een lange rit wel eens een pauze in te lassen om een dutje te kunnen doen. Gemiddeld neemt slechts 57 procent van de Europese bestuurders wel eens de tijd voor een verkwikkende siësta.

Subjectieve pakkans

Een gedragsverandering is nodig, maar dat is een werk van lange adem. 'Veel Belgische chauffeurs voelen zich superieur. Een beetje te snel is niet erg, vinden ze vaak. Ze geloven ook vaker dat ze nog in staat zijn om te rijden met een glas te veel op.'

Vandenberghe spreekt zich niet uit over strengere straffen. 'Het is de subjectieve pakkans die omhoog moet. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze overal gecontroleerd kunnen worden, en niet het gevoel hebben dat er een patroon in de controles zit.'

Hij pleit ook voor meer campagnes. 'Het is duidelijk dat de campagnes werken, het aantal slachtoffers daalt, maar er is nog een lange weg te gaan. (JH/Belga)

Lees meer over:

Onze partners