Krantenverkoop daalde licht in 2015

29/01/16 om 20:36 - Bijgewerkt om 20:36

Bron: Belga

(Belga) De verkoop van de Nederlandstalige kranten is in 2015 licht achteruitgegaan. Er werden het voorbije jaar gemiddeld 909.214 exemplaren (print en digitale edities) per dag verkocht. Dat is een daling met 0,6 procent tegenover 2014 (915.105). De websites van de kranten krijgen wel steeds meer bezoekers over de vloer. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Krantenverkoop daalde licht in 2015

Krantenverkoop daalde licht in 2015 © BELGA

De cijfers van het CIM hebben betrekking op de periode januari 2015 tot december 2015 en werden verspreid door Newsworks, het sectorinitiatief van de vier belangrijkste dagbladregies in België. De Morgen doet het goed, met een stijging van 2,7 procent naar 54.882 exemplaren. Ook De Tijd scoort goed, met een stijging van 2,1 procent naar gemiddeld 41.065 exemplaren per dag. Het Belang van Limburg (94.977) kan ook terugkijken op een positieve balans (+0,7 procent). De Standaard (-0,2 procent, 100.535) en de Gazet van Antwerpen (+0,1 procent, 91.473) bleven nagenoeg stabiel, terwijl het Laatste Nieuws (276.370) en Het Nieuwsblad (249.912) een achteruitgang boekten van respectievelijk 1,9 procent en 1,3 procent. Terwijl het betalende deel dus een lichte neerwaartse trend kent, zit het gratis deel duidelijk in de lift: voor de zes bovengenoemde kranten lag het surfgedrag naar websites met 3.510.692 contacten per dag 20,7 procent hoger dan in 2014, de mobiele apps niet meegerekend. Het Laatste Nieuws spant hier de kroon met een stijging van 30,6 procent en 1.303.548 surfers per dag. In het Zuiden van het land dalen alle titels, behalve L'Echo. De Franstalige bladen verkochten gemiddeld 345.620 exemplaren per dag. Dat is een daling van 4,1 pct. In totaal worden er in België dagelijks 1.254.834 kranten verkocht. Dat is een daling met 1,6 procent. (Belga)

Onze partners