Kranten bereiken meer mensen dan het internet

13/10/11 om 18:43 - Bijgewerkt om 18:43

(Belga) Traditionele kranten verliezen veel lezers, maar bereiken wereldwijd gezien toch nog steeds meer mensen dan het internet. Dat maakte de World Association of Newspapers (WAN/IFRA) bekend in Wenen. Dagelijks kijken zo'n 2,3 miljard mensen in een krant, terwijl slechts 1,9 miljard het internet gebruiken.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de media, en dan vooral van kranten, erg verschilt van regio tot regio. "De oplage is zoals de zon, ze komt op in het oosten, en daalt in het westen", aldus voorzitter Christoph Riess. Wereldwijd daalde de oplage van alle kranten samen het afgelopen jaar met ongeveer 2 procent tot 519 miljoen exemplaren. Noord-Amerika en Oost- en West-Europa werden de afgelopen vijf jaar het zwaarst getroffen met dalingen van respectievelijk 17, 10 en 11,8 procent. Azië en Latijns-Amerika kenden daarentegen stijgingen van 16 en 4,5 procent. Het land waar de meeste kranten gelezen worden, is IJsland, met een penetratiepercentage van 96 procent, gevolgd door Japan met 92 procent. Volgens het onderzoek brengt men nog maar acht procent van de voor media gereserveerde tijd door achter een krant, het merendeel van de tijd wordt besteed achter de computer of voor de televisie. De branche verkeert in een moeilijke situatie, aangezien lezers niet meer trouw blijven aan een medium, aangezien ze meer keuze hebben en in totaal minder kranten lezen. "We moeten meer doen om lezers aan te spreken, en om manieren te vinden om loyaliteit te verkrijgen", aldus Riess. (KAV)

Onze partners