'Kostenneutraal rekeningrijden is onmogelijk'

20/02/12 om 09:03 - Bijgewerkt om 09:03

Automobilisten die dagelijks 100 kilometer rijden, zullen 1.500 euro moeten betalen als het rekeningrijden, aan 7 eurocent per kilometer, ingevoerd wordt, zo berekende de VAB.

'Kostenneutraal rekeningrijden is onmogelijk'

© Belga

Wie zijn auto nodig heeft voor zijn werk, dreigt het slachtoffer te worden van het rekeningrijden. Wie dagelijks 50 kilometer naar zijn werk rijdt (en terug), betaalt 1.500 euro bij een heffing van 7 eurocent per kilometer. Dat heeft de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) berekend, berichten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Binnen de Vlaamse regering staat het rekeningrijden op de agenda. Opzet is dat het rekeningrijden in de plaats komt van de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting. Zo wil met het rijden en niet het bezit van de auto belasten. Dit mag de gemiddelde chauffeur niet meer geld kosten en zou kostenneutraal moeten zijn.

Maar dat is onmogelijk, zo heeft de VAB berekend.

Nog duurder als vervuiling en ouderdom meegerekend worden

Er is een heffing van 7 à 8 eurocent per kilometer nodig om tot een gedragswijziging te komen. Dat zal de chauffeur die de auto toch nodig heeft, volgens de VAB veel geld kosten. Het wordt nog duurder als men ook rekening houdt met het tijdstip dat men rijdt, de vervuilingsgraad en de ouderdom van de auto.

VAB: 'Milieu is alibi om te belasten'

Maarten Matienko van VAB vreest dat bij een eventuele invoering van rekeningrijden de geschiedenis zich zal herhalen. Het milieu dient als alibi om de automobilist extra te belasten. Dat was ook het geval met de CO2-premie. Die zorgde zelfs voor méér vervuiling, onder meer door de 'verdieseling' van het wagenpark. (Belga/SD)

Onze partners