Kortsluiting veroorzaakte dodelijke woningbrand Ieper

26/12/12 om 12:19 - Bijgewerkt om 12:19

(Belga) De woningbrand in Ieper die vanochtend het leven kostte aan een zeventiger werd veroorzaakt door een kortsluiting. Dat toonde het onderzoek van de branddeskundige aan, zo heeft het parket van Ieper deze ochtend gemeld.

Het was de zus van het slachtoffer, die naast hem woont, die de brandweer alarmeerde omdat er rook was in haar eigen huis in de Waterkasteelstraat. De brandweer vond in het huis van de vrouw geen brandhaard(en) maar besloot verder te zoeken in de woning van het slachtoffer. "Ook daar was geen vuur meer maar wel veel rook", zegt de commandant van de Ieperse brandweer. De brand was uit zichzelf gedoofd door gebrek aan zuurstof. Korte tijd later vond de brandweer in de kamer naast zijn slaapkamer het levenloze lichaam van de bejaarde bewoner. Het parket van Ieper stelde een branddeskundige aan en die vond al snel de oorzaak van de brand. "Onder het bed van het slachtoffer waren heel wat elektrische apparaten aangesloten op één multistekker. Dat gaf kortsluiting en veroorzaakte brand." Nog volgens het parket overleed het slachtoffer niet door verbranding maar stikte hij door de giftige gassen die vrijkwamen uit zijn brandende matras. (ANA)

Onze partners