“Kortingen op tabak zijn in strijd met wet op tabaksreclame”

(Belga) De prijskortingen die supermarktketens Colruyt, Aldi en Makro geven op tabaksproducten, zijn in strijd met de Belgische wet op de tabaksreclame. Zo luidt het vandaag bij de federale overheidsdienst Volksgezondheid. “De wetgeving verbiedt ook technieken die de verkoop bevorderen”, aldus Paul Van den Meerssche, hoofd van de controledienst van de FOD Volksgezondheid.

De krant De Tijd schrijft dat Colruyt volgende week woensdag voor de correctionele rechtbank moet verschijnen vanwege de recente prijskortingen op sigaretten en andere tabaksproducten. De warenhuisketen riskeert een boete tot 600.000 euro. Colruyt wilde niet reageren, maar houdt al langer vol dat het niets verkeerds doet omdat Europese regels de lidstaten verbieden minimumverkoopprijzen voor tabaksproducten op te leggen. “We hebben gevraagd om een onderzoek te starten naar de ketens omdat ze een inbreuk plegen op de Belgische wetgeving tegen de tabaksreclame, niet vanwege de Europese regels”, zegt Jan Eyckmans, de woordvoerder van de FOD Volksgezondheid. “Sinds 1999 bestaat er een specifieke wet die de tabaksreclame verbiedt”, voegt Paul Van den Meerssche toe. “Die gaat niet alleen over mededelingen en communicatie, maar ook over verkooptechnieken.” Jan Eyckmans legt nog uit dat de FOD Volksgezondheid met het onderzoek een einde wilde maken aan de prijskortingen en dat de parketten nu beslissen wat er verder zal gebeuren. “Er worden kortingen van 2 tot 20 procent aangeboden, ook aan jeugdbewegingen en jeugdhuizen”, zegt de woordvoerder. “Wanneer de prijs daalt, stijgt de verkoop, ook bij jongeren, die kwetsbaarder zijn.” (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content