Kookkanaal NJAM! wil kruidenmolentjes van Njamie Njamie uit de rekken

18/05/12 om 18:29 - Bijgewerkt om 18:29

(Belga) Kookkanaal NJAM!, in handen van topchef Peter Goossens en het productiehuis Studio100, wil de kruidenmolentjes van het merk "Njamie Njamie" uit de rekken en eisen dat producent Trust Graphics de merknaam en website tegen 23 mei intrekt. De advocaten van NJAM! dreigen met een stakingsvordering, maar Njamie Njamie zegt er niet op in te gaan.

In de ingebrekestelling haalt NJAM! inbreuken op haar merkrechten aan. De advocaat van NJAM! spreekt van verwarringsgevaar omdat de merknamen op elkaar lijken en omdat ook de producten overeenstemmen. Ze zeggen dat Njamie Njamie "ongerechtvaardigd voordeel" haalt uit de bekendheid van NJAM!. In de brief staat ook dat Peter Goossens het gevoel heeft dat er sprake is van kwade trouw, omdat Kristof Leemans, de zaakvoerder van Trust Graphics achter Njamie Njamie, ook in Kruishoutem woont. "Niet alleen klinkt de naam anders, het beeld verschilt fundamenteel, onder meer met ander lettertype en kleur", aldus Stijn Govaert, raadsman van Njamie Njamie. Hij zegt dat de twee bedrijven op een totaal andere markt actief zijn, wijst erop dat het merkenbureau ook geen problemen verwachtte en vraagt zich af of het kinderwoord "njam" voldoende origineel is om als beschermd merk te kunnen gelden. De uitspraak "Njamie Njamie" roept voor bezieler Kristof Leemans "plezier en passie voor eten op, waarbij kruiden een groot onderdeel zijn". Hij hekelt de "arrogantie van de macht en het geld" en zegt zich niet met Peter Goossens te willen associëren. (COR 207)

Onze partners