Knoop Oosterweeltunnel doorgehakt tegen de zomer

Er wordt nog onderzocht of een tunnelvariant van de Oosterweelverbinding haalbaar is.

De Vlaamse regering heeft dinsdag het akkoord bevestigd dat de topministers hadden bereikt over de Oosterweelverbinding. Er wordt principieel gekozen voor een tunnelvariant van de Oosterweelverbinding, zo heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aangekondigd..

Hij bevestigde dat er nog zal onderzocht worden of een tunnel haalbaar en betaalbaar is. Zoniet komt de Lange Wapperbrug er toch.

De tunnelvariant moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet bekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit.

Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug (2,2 miljard euro) en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. De Vlaamse regering wil tegen de zomer duidelijkheid of aan die voorwaarden is voldaan.

Als de tunnel er komt, wordt gedacht aan vier tunnels van 2 keer 1 rijstrook.

Masterplan

De Oosterweelverbinding is maar één aspect van het nieuwe Masterplan 2020. Peeters kondigde dinsdag aan dat dat plan in totaal vijf miljard euro kost.

De kosten van het oorspronkelijke Masterplan werden op 3,7 miljard becijferd.

In het nieuwe Masterplan zitten verschillende nieuwe projecten. Zo zal de A102 worden aangelegd. Dat is een verbindingsweg tussen de E313 en de E19.

Daarnaast komt er in het Waasland een nieuwe verbindingsweg tussen de N70 en de E34. Er is ook een nieuwe aansluiting voorzien van de N70 op de E17 ten oosten van Sint-Niklaas.

Voorts voorziet het plan nieuwe tramlijnen naar Wilrijk, Ranst en Beveren en een sneltram of lightrail naar Oostmalle.

Voorts wordt het Albertkanaal verder gemoderniseerd. Zestien bruggen over het kanaal (met name tussen Meerhout en Antwerpen) worden verhoogd.

Daarnaast komt er in totaal 55 kilometer extra fietspaden.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content