Knack Extra: Het succes van Vlaamse televisie en film

Knack Extra ligt vanaf 1 februari samen met Knack magazine in de winkel.

Oh wow, oh wow, oh wow Door Stefaan Werbrouck
2012 is het nieuwe 1989. Net zoals bijna een kwarteeuw geleden wordt het televisielandschap in Vlaanderen dit jaar flink dooreen geschud door de komst van een nieuwe speler op het veld. Toen was dat VTM, die het monopolie van de openbare omroep kwam doorbreken, in de volgende maanden moeten Woestijnvis en het vernieuwde SBS aan de boom schudden. Eigenlijk is het ene een gevolg van het andere. De verschroeiende start van VTM sloeg de toenmalige BRT tegen het canvas, en het duurde een paar jaar vooraleer de publieke zender opnieuw recht kon krabbelen. Een van de oplossingen om de concurrentie aan te kunnen was de eigen starre structuur doorbreken en talenten van eigen huis meer kansen geven om op zelfstandige basis en in alle vrijheid hun programma-ideeën uit te werken.

De komst van VTM, later gevolgd door KanaalTwee en VT4, lag mee aan de basis van de huidige boom in de audiovisuele sector in Vlaanderen. In de strijd tussen de openbare omroep en de commerciële zenders bestond het gros van de munitie immers uit programma’s van Vlaamse makelij, shows, dramaseries of realityreeksen die gemaakt werden door productiehuizen van bij ons. Die verhoogde vraag zorgde ervoor dat de industrie zich kon uitbreiden en professionaliseren en dat jonge mensen de mogelijkheid kregen om hun talent ook te gelde te maken, twee fenomenen die tevens de filmsector naar nieuwe hoogtes stuwden. De hoop is groot dat de verhevigde strijd in 2012 het landschap een nieuwe boost kan geven.

1989 is op televisioneel gebied echter ook een eeuwigheid geleden. Dat de komst van één extra zender twee decennia geleden voor zoveel deining heeft gezorgd, zal de jongeren van vandaag, die opgegroeid zijn met het internet en digitale tv, wellicht vreemd in de oren klinken. Nu wordt er al bijna sinds het ontstaan van het internet gesproken over hoe de computer en het tv-toestel met elkaar zullen versmelten, maar in de volgende maanden en jaren lijkt het er toch echt van te zullen komen. Enkele maanden voor zijn dood vertelde Steve Jobs aan Walter Isaacson, de auteur van de officiële Jobsbiografie die eind vorig jaar verscheen, dat er nog drie dingen waren die hij opnieuw wou uitvinden: de fotografie, studieboeken en televisie. Over dat laatste zei de voormalige Applebaas dat hij na lang zoeken ‘eindelijk een oplossing had gevonden’ voor hoe je een internettelevisie moet maken die bij het grote publiek kan aanslaan. De Apple TV doet normaal gezien in een van de volgende ­maanden zijn intrede op de wereldmarkt, en zou weleens de iPad qua succes naar de kroon kunnen steken.
Apple is echter niet de enige die de tv een nieuw gezicht wil geven: ook Google probeert al een tijdje, voorlopig nog zonder echt succes, in te breken op de markt en Google TV te lanceren.

Facebook zou eveneens plannen in de kast hebben liggen. De problemen die de omroepen vandaag al ondervinden met kijkers die programma’s opnemen en bekijken wanneer zij dat willen – en daarbij eventueel de reclameblokken doorspoelen – zullen dus alleen maar groter worden. Terwijl de Vlaamse zenders dit jaar onderling met elkaar concurreren, speelt er zich op de achtergrond dus nog een veel grotere strijd af. Een echte battle, om in de terminologie te blijven van een van de populairste shows die er nu op onze televisie te zien zijn. 2012 wordt een spannend jaar, met de laatste woorden van ­Steve Jobs: oh wow, oh wow, oh wow.

INHOUD
Van de redactie – Door Stefaan Werbrouck.
Beeldwolk: Vlaamse oorwurmen – Enkele programma’s en films die zich – willen of niet – in het collectieve geheugen genesteld hebben.
Jo Caudron: ‘Wie wil nu nog een tv-zender?’ – Een beetje profeet van nieuwe tijden, zoals internetspecialist Jo Caudron, is ook altijd een beetje boodschapper van een nakende apocalyps, in casu die van de klassieke zender.
Tv-makers:’Hier loert Fellini om de hoek’ – Wie zijn, volgens het eigen gild, de meest invloedrijke tv-makers van Vlaanderen?
De nieuwe productiehuizen: ‘Warme bakkers van het kleine scherm’ – Met Hotel Hungaria, De Chinezen en De Raconteurs maakt een nieuwe generatie creatieve tv-makers haar opwachting.
De beste tv-personages: Net echt – Welke personages van het afgelopen decennium krijgen een prominente plek in het grote geschiedenisboek van de Vlaamse televisie?
Jeugdseries: Zang en spel, een stuk toneel – Wat er veranderde tussen Kapitein Zeppos en De 5e boog.
Export: Is Made in Vlaanderen een sterk merk? – Vertrouwt de hele wereld sinds Benidorm Bastards blindelings op fijne Vlaamse tv-waren? Of mag het nog ietsje meer zijn?
De filmexperts: ‘De tijden zijn nooit beter geweest’ – Drie bevoorrechte getuigen van het Vlaamse filmlandschap – regisseur Jan Verheyen, VAF-intendant Pierre Drouot en festivaldirecteur Patrick Duynslaegher – over de huidige hausse.
Het land van Albert – Door Steve Michiels.
Tijdslijn: Vaderlandse filmpkes – Een korte geschiedenis van een al bij al toch al behoorlijk lange geschiedenis.
De beste films: De fine fleur van het éveil – Rundskop, De zaak Alzheimer, Loft: Vlaamse filmmakers hebben sinds 2000 genoeg fraais op de bioscoopbezoeker losgelaten. De vijf beste op een rijtje.
Docu dit is Vlaams – Ook de Vlaamse documentaire is de laatste tien, vijftien jaar vaste prik geworden, op het kleine, en nu zelfs op het grote scherm.
Bladspiegel – Door Koen Meulenaere.

Partner Content