KMI en Ethias ontwikkelen sms-dienst noodweer voor openbare sector

(Belga) Vanaf begin 2012 testen enkele openbare besturen een preventiedienst voor risicovolle weersomstandigheden. Voor de ontwikkeling van de gratis sms-dienst heeft Ethias Verzekering samen met het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) een partnership gesloten. Dat melden beide organisaties.

De dienst “Ethias-KMI Preventie” zal sleutelmedewerkers op bevoegde overheidsdiensten via gratis sms waarschuwen over risicovolle weersomstandigheden, op basis van vier criteria: wind, ijzel en sneeuwval, neerslag en onweer. De sms-ontvanger zal vervolgens doorverwezen worden naar een beveiligd webplatform met bijkomende gespecialiseerde weersinformatie en nuttige preventieadviezen. Het systeem kwam er op initiatief van Ethias, die van enkele lokale overheden de vraag kregen na schadegevallen tijdens de afgelopen wintermaanden. De preventiedienst moet verzekerden in staat stellen op tijd te kunnen inschatten of ze schade zullen oplopen aan bijvoorbeeld gebouwen of wegen. De service wordt begin 2012 gelanceerd bij een testpanel van verzekerden, zijnde de provincies, steden en gemeenten. In een volgende fase is het niet uitgesloten dat de dienst uitgebreid wordt naar andere verzekerden, zegt Gaëtan Smets van Ethias. Zo’n dienst doet onvermijdelijk denken aan het Pukkelpop-drama van afgelopen zomer. Toen trof noodweer het rockfestival in Kiewit, waarbij vijf doden vielen. Na de ramp volgden woordenwisselingen tussen het KMI en Pukkelpoporganisator Chokri Mahassine. KMI-weervoorspeller Luc Trullemans zei in een interview dat de storm kon voorspeld worden, maar dat er geen contact was geweest met de organisatie. Daara zei het KMI dat het nooit de bedoeling was uit te halen naar Mahassine. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content