Klanten BNP Paribas Fortis niet door internetfraude getroffen, Dexia wel

(Belga) Bij BNP Paribas Fortis zijn er geen klanten die enige financiële schade hebben opgelopen door fraude bij internetbankieren. Wel is er sprake van enkele meldingen van onregelmatigheden. Bij Dexia spreken ze van een “heel beperkt aantal klanten” die door de fraude getroffen werden.

“Er zijn wel enkele meldingen binnengekomen van klanten die tijdens hun transacties iets ongebruikelijk hebben gesignaleerd”, aldus Hilde Junius, woordvoerster bij BNP Paribas Fortis. “Het gaat om minder dan 10 meldingen sinds april/mei. Deze worden dan ook telkens opgevolgd. Er is zeker geen sprake van enige financiële schade”, zo luidt het verder. Bij Dexia hebben enkele klanten wel onder de fraude geleden. “Het gaat om een heel beperkt aantal klanten en dus ook om een erg beperkt bedrag. De getroffen klanten worden vergoed”, zo luidt het bij woordvoerster Ulrike Pommée. Zowel Dexia als BNP Paribas Fortis benadrukt dat het systeem van internetbankieren veilig is, en dat klanten ervoor moeten zorgen dat hun computers voldoende beveiligd zijn. Donderdagnamiddag vindt er overleg plaats tussen de financiële instellingen en de Nationale Bank van België (NBB) in verband met de fraude. Ook de Federal Computer Crime Unit (FCCU) zal vertegenwoordigd zijn. Donderdag berichtten verschillende media over fraude bij internetbankieren. Tijdens het bankieren verschijnt er een pop-up waar de klant gevraagd wordt om een elektronische handtekening te plaatsen. Op het moment van de handtekening tekent de klant eigenlijk een frauduleuze overschrijving waardoor er geld gestolen wordt. (OSN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content