Klacht van GAIA leidt tot Brits verbod op reclame voor bont

(Belga) De Britse reclamewaakhond ASA (Advertising Standards Authority) verbiedt een reclamecampagne die zegt dat bont milieuvriendelijk is. De campagne was van de Europese pelsdierkwekersvereniging EFBA (European Fur Breeders Association). Het verbod op de reclame komt er na een klacht van de Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA.

De advertenties van de Europese pelsdierkwekers verschenen in het Europese tijdschrift The Parliament Magazine onder de kop: “Waarom het milieuvriendelijk is om bont te dragen”. Volgens de Europese pelsdierkwekers is bont een “duurzaam” product. ASA beschouwt de advertentiecampagne echter als “misleidend”. “De Britse reclamewaakhond oordeelde dat onze klacht gegrond is”, zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch vrijdag in een mededeling. Bonthandelaars en pelsdierkwekers mogen in hun reclame niet meer beweren dat bont milieuvriendelijk is, voegt hij eraan toe. GAIA baseerde zijn klacht onder andere op een rapport uit 2011 van het milieuonderzoeksbureau CE Delft over de impact van de productie van nerts op het milieu. Het rapport toont aan dat het negatieve effect op het klimaat van één kilo bont van nertsen vijf maal hoger is dan dat van de productie van wol. Voor klimaatverandering, ozonvervuiling, vorming van fijn stof, grondverzuring, landgebruik is nerts “vele malen schadelijker dan textiel”. Enkel het waterverbruik voor katoen ligt naar verluidt hoger dan voor de bontproductie. (Sophia Vourdoukis)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content