Kinder- en jongerentelefoon heet voortaan ‘Awel’

De Kinder- en Jongerentelefoon (KJT) Vlaanderen, sinds jaar en dag het luisterend oor voor kinderen en jongeren die ergens mee zitten, heet vanaf vandaag ‘Awel’.

Met de nieuwe naam en een bijbehorend logo, wil de KJT duidelijk maken dat ze meer is dan een telefoonlijn en ook haar online communicatiemogelijkheden in de verf zetten. Er is ook een nieuwe mobile site, Awel.be, die kinderen en jongeren nu ook via hun smartphone of tablet kunnen bereiken.

“Sinds enkele jaren kende onze online dienstverlening een grote groei”, zegt Sibille Declercq, coördinatrice van Awel. “Tegelijkertijd botsten we steeds weer op de zwakte van onze naam, de ’telefoon’. Die telefoon, 102, blijft bestaan maar met Awel trekken we de aandacht op de andere, online manieren om ons te bereiken: ons email-adres brievenbus@awel.be, en het forum en de chat op de website.”

De visie achter Awel blijft dezelfde, aldus Sibille Declercq. “We geloven sterk in de kracht van kinderen en jongeren, nemen hen serieus en willen een betrouwbaar aanspreekpunt voor hen zijn, via een voor de hand liggend, gratis en makkelijk bereikbaar contactkanaal.”

De nieuwe naam sluit volgens de coördinatrice aan bij dat idee. “Awel is de aanzet tot een verhaal. Kinderen en jongeren die ergens mee zitten, op hun woorden kauwen voor ze hun verhaal vertellen, gebruiken dikwijls “Awel,..” als bevrijdende zucht. Het betekent in alle dialecten hetzelfde, het is universeel én het is uitgesproken ‘kinder- en jongerentaal’.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content