Kilometerheffing – “Enkel mogelijk als openbaar vervoer wordt versterkt”

(Belga) De invoering van een slimme kilometerheffing is enkel haalbaar als de winst daarvan wordt geïnvesteerd in beter openbaar vervoer. Dat zegt verkeersdeskundige Johan De Mol van de Universiteit Gent in een reactie op het proefproject rond de slimme kilometerheffing.

Vanaf begin 2014 zal een duizendtal autobestuurders deelnemen aan een proefproject rond een kilometerheffing voor personenwagens in de GEN-zone, de zone in en rond Brussel waar op dit moment het Gewestelijk Expressnet (GEN) wordt uitgebouwd. De bedoeling van het project is om na te gaan in hoeverre een kilometerheffing een impact heeft op het gedrag van weggebruiker. “Een slimme kilometerheffing kan een groot effect hebben op de mobiliteit rond Brussel, maar dan moet er wel aandacht zijn voor andere vervoerswijzen”, zegt De Mol. “Zo zal de frequentie van het openbaar vervoer omhoog moeten. Dat is mogelijk door de opbrengst van de heffing doelgericht te investeren.” Een proefproject kan volgens de deskundige zijn nut bewijzen, onder meer om de bedragen af te stellen, maar voor een definitieve invoering is volgens hem andere technologie nodig. “Dan zal men wellicht moeten werken met nummerplaatherkenning, anders is er te veel risico op fraude. Het zou goed zijn om dan ook te differentiëren naar voertuig, zodat er bijvoorbeeld meer moet worden betaald voor vervuilende wagens.” De Mol vreest ten slotte wel voor een mogelijke ondermijning van het effect door de werkgevers. “Hoe zal dit worden opgenomen in de cao’s, vraagt hij zich af. Als de werkgevers de heffing voor het woon-werkverkeer op zich nemen, zullen de gunstige effecten grotendeels in het water vallen.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content