Kijkcijfers: vtm was met 26 procent commerciële marktleider

18/09/12 om 14:36 - Bijgewerkt om 14:36

(Belga) De start van VIER maandagavond heeft 400.310 meer kijkers naar de televisie gelokt dan op een gemiddelde maandagavond de voorbije weken. Alle zenders tonen zich tevreden over de start van het "hete" televisienajaar. Vtm was met een marktaandeel van 26 procent op de commerciële doelgroep 18-54-jarigen de commerciële marktleider.

Kijkcijfers: vtm was met 26 procent commerciële marktleider

De media-aandacht rond de lancering van VIER en de start van het zogenaamde "hete" televisie-najaar was de voorbije maanden uitzonderlijk groot. Dat verklaart wellicht ook het feit dat er maandagavond veel meer tv gekeken werd dan op een gemiddelde maandagavond de voorbije weken, 400.310 kijkers meer. Het nieuwe vtm-programma "Manneke Paul" met de Nederlander Paul De Leeuw startte op maandag om 22.30 uur sterk: 352.400 kijkers en bijna 30 pct marktaandeel in de commercieel belangrijke doelgroep 18-54. Ook de sterkhouders van de commerciële zender in Vilvoorde bleven maandagavond overeind: "Het Nieuws" met 529.320 kijkers, "Familie" (719.722 kijkers) en "Boer zkt Vrouw" (792.468 kijkers). Ook de derde aflevering van de fictiereeks "Clan" scoorde maandagavond sterk met 742.848 kijkers. Vtm gebruikt in die cijfers de live én de uitgestelde kijkers. Vtm bereikte naar eigen zeggen 200.000 kijkers meer dan maandagavond 10 september. De zender haalde 26 pct marktaandeel (VVA 18-54) tussen 17 en 24 uur en blijft daarmee commercieel marktleider. VT4 en VIER samen (VIER ging maandag pas om 19.30 uur van start) haalden tussen 17 en 24 uur 20,6 pct op de doelgroep 18-54. Ook de programma's in primetime van de VRT bleven min of meer overeind. "Thuis" haalde 960.149 kijkers, tegenover 870.014 vorige maandag; "Eeuwige Roem" 442.899 kijkers (497.000); en "Villa Vanthilt" 388.053 kijkers (416.849). (KRISTOF VAN ACCOM)

Onze partners