Kenniscentrum Gezondheidszorg stelt telefonische consultatie voor bij huisarts van wacht

(Belga) Wie ’s nachts de huisarts van wacht nodig heeft, kan in veel gevallen ook met een telefonische consultatie geholpen worden. Dat vindt het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), dat een aantal mogelijkheden onderzocht om huisartsen van wacht te ontlasten. Bij een telefonische consultatie geeft de arts zijn patiënt advies en verstuurt hij indien nodig een voorschrift via e-mail.

“Het systeem bestaat bijvoorbeeld al in Denemarken”, zegt dokter Raf Mertens, algemeen directeur van het KCE. “De helft van de consultaties gebeurt er telefonisch.” Hij geeft het voorbeeld van een kind dat 39,5 graden koorts heeft en eerder op de dag al bij de huisarts kwam. De ouder die zich afvraagt of het kind nog een Perdolan mag krijgen, kan volgens Mertens perfect telefonisch geholpen worden. “Uiteraard moeten de nodige vragen gesteld worden”, benadrukt Mertens. “Bij twijfel moet de patiënt doorverwezen worden, maar in de praktijk zijn niet veel oproepen dringend.” In principe zijn telefonische consultaties al mogelijk in ons land, maar het probleem is dat een aantal huisartsen de wetgeving strikt interpreteert en zich verplicht voelt bij de patiënt thuis te gaan. Mertens vindt dat die interpretatie in vraag moet worden gesteld. Volgens beroepsorganisaties zijn steeds minder huisartsen bereid een wachtdienst te verzorgen, vooral in landelijke gebieden. Dat legt extra druk op de overblijvende huisartsen en maakt het beroep van huisarts minder aantrekkelijk. Er blijkt ook een onveiligheidsgevoel te bestaan bij de artsen die ’s nachts op pad moeten. (OSN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content