Kankerpil kan vingerafdruk onleesbaar maken

25/08/16 om 19:53 - Bijgewerkt om 19:53

Bron: Belga

(Belga) Een veelgebruikt kankermedicijn kan vingerafdrukken tijdelijk onleesbaar maken. Bij onderzoek van het Nederlandse Erasmus MC en de politie in Den Haag waar 150 patiënten aan meededen, verdween bij een op de zeven deelnemers het reliëfpatroon op alle tien de vingertoppen. Al deze patiënten slikken het veelgebruikte middel Capecitabine (merknaam Xeloda). Zodra mensen zijn gestopt met het middel komen de afdrukken in twee tot vier weken in de oude vorm terug. De 150 patiënten hebben hun vingerafdrukken 337 keer afgegeven.

Nederlanders hebben hun vingerafdrukken onder meer nodig als ze op reis gaan naar de Verenigde Staten. De onderzoekers raden patiënten met reisplannen aan om "een brief met uitleg mee te nemen van de oncoloog". Capecitabine is één van de meest gebruikte anti-kankerpillen ter wereld. Artsen schrijven een chemokuur met dit middel voor bij borstkanker, maagkanker en dikke darmkanker. Het was al bekend dat het middel Capecitabine huidafwijkingen aan handen en voetzolen kan veroorzaken. Er is geen verband tussen de huidafwijkingen en het aantasten van de vingerafdrukken. (Belga)

Onze partners