Jury Cannes was over geen enkele prijs unaniem

(Belga) Hoewel zondag met Haneke’s ‘Amour’ de verwachte winnaar uit de bus kwam en ook de andere prijzen in Cannes niet tot wenkbrauwengefrons leidden, was de festivaljury meer verdeeld dan zou kunnen vermoed worden. “Geen enkele film kwam met unanimiteit op het palmares”, vertelde juryvoorzitter Nanni Moretti op de persconferentie na de prijsuitreiking. Hij gaf toe dat de jury “heel lang en intens” had gediscussieerd, waarbij elkeen een supplementaire bijdrage had geleverd.

Hij vulde nog aan dat drie films – ‘Holy Motors’ van Leos Carax, ‘Paradies: Liebe’ van Ulrich Seidl en ‘Post Tenebras Lux’ van Carlos Reygadas – de jury sterk hadden verdeeld. “Een van de drie heeft het palmares gehaald, de andere niet”, aldus Moretti. Juryleden Andrea Arnold en Raoul Peck – beiden zelf regisseurs – vertelden vervolgens dat ze sterk onder de indruk waren van, en hadden gepleit voor ‘Post Tenebras Lux’, de Mexicaanse film die door de pers eerder vijandig was onthaald. Op de vraag of de prijs voor beste regie een soort wraak was, antwoordde Reygadas dat hij vooral dankbaar was. “Dankbaar voor de negatieve reacties en dankbaar voor de journalisten die de film wel hebben verdedigd.” Dat een Franse noch een Amerikaanse film (waaronder nochtans ‘Mud’ van Jeff Nichols, die het langste en meest enthousiaste applaus van deze editie te beurt was gevallen) een prijs kreeg, vonden nogal wat journalisten uit die landen onbegrijpelijk. Daarop antwoordde jurylid Alexander Payne: “De twintigtal films in competitie zijn een selectie en die heeft meer te maken met de deadline van het festival dan met de kwaliteit van de films uit die landen.” (COR 900)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content