Journalisten ervaren steeds meer commerciële druk

03/05/12 om 15:27 - Bijgewerkt om 15:27

Belgische journalisten zijn optimistisch over hun beroep en toekomst, maar de meerderheid heeft het gevoel dat hun redactie steeds meer commerciële druk ervaart.

Journalisten ervaren steeds meer commerciële druk

© Belga

Belgische journalisten zijn optimistisch over hun beroep en toekomst. Burgerjournalistiek en de digitalisering van de media ervaren ze nauwelijks als bedreigend, maar ze signaleren wel kwaliteitsverlies door de populariteit van nieuwe technologieën en een toenemende commerciële druk op de redacties. Dat blijkt uit een enquête van Quadrant Communications.

Negen op de tien Belgische journalisten zijn tevreden over de inhoudelijke aspecten van hun job. Over het loon is 16 pct heel tevreden en een op de twee enigszins tevreden.

Commerciële druk
De meerderheid van de respondenten heeft het gevoel dat hun redactie steeds meer commerciële druk ervaart. Voor een op de vijf is dat duidelijk het geval, nog eens ruim een kwart vermoedt dat er geregeld commerciële motieven schuilen achter instructies van hogerhand. Anderzijds beweert 39 pct dat de commerciële druk op hun redactie niet toeneemt.

Gemiddeld is een op de vier journalisten ervan overtuigd dat sociale media hen lezers, adverteerders, budgetten of personeel kosten.

Van burgerjournalistiek is de Belgische journalist niet bang: de helft ziet het belang ervan toenemen, maar beschouwt dat niet als een bedreiging voor de traditionele journalistiek.

Twitter
Uit het onderzoek blijkt dat de populariteit van Twitter bij de journalisten stijgt. Van de ondervraagde journalisten gebruikt momenteel 51 pct Twitter voor het werk. Ter vergelijking: in 2010 was dat nog 18 pct en in 2009 9 pct.

Ruim 64 pct gebruikt Facebook voor het werk. Ook dat is een stijging tegenover 2010, toen dit nog 26 pct bedroeg en 15 pct in 2009.

De enquête van Quadrant Communications, een specialist in perscommunicatie en communicatiestrategie voor technologiebedrijven, liep in februari en maart. Via e-mail werd een uitnodiging gestuurd naar meer dan 1.800 Belgische beroepsjournalisten. Van hen vulden er 330 de online enquête in. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners