Jörgen Oosterwaal: ‘Verkiezingsnieuws moet een plezier zijn om te lezen, geen karwei’

Knack magazine komt woensdag met een speciaal verkiezingsnummer waarin het magazine de verkiezingen van 25 mei grondig evalueert met analyses, exclusieve beelden en cartoons.

1. De eerste Knack na de ‘Moeder van de Verkiezingen’ ligt woensdag in de winkel. Wat mag de lezer verwachten?

Knack ligt woensdag 28 mei in de winkel.
Knack ligt woensdag 28 mei in de winkel.

Jörgen Oosterwaal: ‘De lezer mag een heus verzamelnummer verwachten: de belangrijkste resultaten, de scherpste analyses, de pittigste meningen, de eerste grote interviews en een overzicht van de winnaars, verliezers en verrassingen in alle politieke partijen. Kortom: alles wat je eigenlijk zou moeten weten over de verkiezingen van 25 mei. Met als toemaatjes: verkiezingscartoons van Fred, een verkiezingsstrip van Erik Meynen, en in de rubriek Lastpost wendt Joël De Ceulaer zich tot Bart De Wever’.

2. Hoe probeert Knack het verschil te maken tussen de nieuwsstroom op de verschillende websites, de verkiezingsshows op televisie en de bijlagen in de kranten?

Oosterwaal: ‘Sites, radio, tv en kranten hebben het prima gedaan. Maar het grote voordeel van weekbladjournalistiek is dat je tijd hebt om na te denken en te selecteren. Je hoeft niet achter elke quote en achter elk manoeuvre aan te hollen. Je kunt je toespitsen op waar het écht om draait. En dat kun je vervolgens grondiger uitspitten, mooier opschrijven en fraaier illustreren en vormgeven. Zo bied je niet alleen een helder overzicht maar ook dieper inzicht. En zo kun je er ook voor zorgen dat verkiezingsnieuws lezen een plezier wordt in plaats van een karwei.’

3. Hoe was het om als hoofdredacteur voor de eerste keer een verkiezingsnummer van Knack samen te stellen?

Oosterwaal: ‘Het was intensief, maar bevredigend. Als hoofdredacteur van Humo waren verkiezingen altijd een frustrerende periode. Veel weekbladen sluiten op vrijdagavond af – voor verkiezingszondag dus – en komen pas op dinsdag uit – als alle resultaten al lang bekend zijn. Op zulke momenten wil je liever pijpfitter zijn dan hoofdredacteur.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content