Johan Vande Lanotte bezorgd om toekomst Volvo

23/04/13 om 13:17 - Bijgewerkt om 13:17

Vice-premier en minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) maakt er geen geheim van dat zijn mening over de toekomst van onze economie niet noodzakelijk strookt met die van de vakbonden.

Johan Vande Lanotte bezorgd om toekomst Volvo

© Filip Naudts

Vande Lanotte: We moeten het niet meer ontkennen, we hebben in België een probleem met de loonkosten: ze zijn te hoog en dat heeft vooral te maken met de lasten op arbeid. Die zijn funest voor jongeren, ouderen, gehandicapten, laaggeschoolden. Wij willen nu die lasten op arbeid voor die groepen vlug en drastisch verlagen, voor de andere werknemers moeten we dat doen in de mate van het mogelijke.

Dat vroeg Hakan Samuelson, de topman van Volvo, ook aan Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Toen bleek ook dat u eerder al uitvoerig met Volvo had gesproken.

Vande Lanotte: (denkt even na) Ik praat met veel mensen, in alle discretie. Het was een goed en open gesprek, waarin we een aantal mogelijke denksporen hebben ontwikkeld. Dat neemt niet weg dat het debat over Volvo afgrijselijk verstoord is. Er is een Chinese eigenaar en een Zweedse ceo, en die moet kiezen wat hij aan de Chinezen aanbiedt: wijst hij de nieuw te bouwen modellen toe aan een Zweedse, een Chinese of een Belgische fabriek? Hij heeft al vier modellen toegewezen, hij moet nu nog beslissen waar vijf andere geassembleerd zullen worden. Intussen legt hij uit dat de Zweedse loonkosten lager zijn dan de Belgische. Maar als je alles meerekent, liggen de Zweedse minstens even hoog als de Belgische. We moeten het probleem van de loonkosten niet minimaliseren, maar we moeten in het geval van Volvo ook niet ontkennen dat de Zweedse ceo een lichtjes bevooroordeeld standpunt heeft.

Moeten we na Ford-Genk bezorgd zijn over Volvo-Gent?

Vande Lanotte: We moeten bezorgd zijn over Volvo-Gent, maar we mogen niet in paniek slaan. De komende weken en maanden moeten de verschillende overheden en andere belanghebbenden wel bezig zijn met Volvo. We zullen de loonkosten onder controle moeten blijven houden. Volvo vraagt niet om de loonkosten met 10 procent te verminderen, wel dat we competitief moeten zijn en blijven, dat is de bottomline. Het gaat dus niet alleen over loonkosten, maar ook over andere belastingen, en over de energieprijs. Onze competitiviteit staat onder druk. Dat moeten we durven te zeggen. (WP/EWP)

Het volledige interview met Johan Vande Lanotte leest u deze week in Knack.

Onze partners