‘Jo Cornu zou beter wachten met grote verklaringen tot hij twee jaar bij de NMBS zit’

Etienne Schouppe © Filip Van Roe

Nu Etienne Schouppe de deur van de senaat achter zich dichttrekt, geeft hij spoorbaas Jo Cornu nog wat goede raad mee.

Senator Etienne Schouppe (CD&V) stopt definitief met de nationale politiek. De voormalige spoorbaas kijkt bijzonder tevreden op zijn carrière terug. ‘Twee dingen kunnen ze me nooit meer afnemen’, zegt hij. ‘Ten eerste dat ik België heb ingeschakeld in het Europees netwerk van de hogesnelheidstreinen en ten tweede dat ik goede regels heb kunnen uitwerken voor de billijke verdeling van de lawaaihinder rond de luchthaven van Zaventem.’

Bij zijn afscheid geeft hij de nieuwe spoorbaas Jo Cornu nog wat raad mee. ‘Hij zou beter wachten om grote verklaringen af te leggen tot hij twee jaar bij de NMBS is. Pas dan zal hij weten wat voor een moeilijk bedrijf het is’, zegt Schouppe. ‘Je kunt het vergelijken met een voetbalveld. Op de grasmat lopen 22 voetballers en een man met een fluitje in zijn mond en aan de kant staan nog een handvol regisseurs. Maar waar zitten de échte kenners? Op de tribune natuurlijk. Bij het spoor is het net zo: de echte specialisten zijn niet de mensen die alles organiseren maar degenen die elke dag de trein nemen. Een pendelaar stapt niet op een trein van de NMBS. Nee, die pakt zijn trein en gaat dan tussen alle vertrouwde gezichten in zijn rijtuig zitten. Meestal nog op zijn vaste zitplaats ook. Soms vormt er zich een groepje dat elke ochtend samen kaart en dan moet één van hen zich haasten om plaats voor de anderen te houden. Heeft hun trein vertraging, dan blijven ze liever een kwartier wachten dan de eerstvolgende trein naar hun bestemming te nemen. Dát is de realiteit.’

Dat treinen op tijd moeten vertrekken vindt Schouppe dan weer onzin. Wel maakt hij zich zorgen over de toekomst van de NMBS. ‘Wat moet de grootste prioriteit van een spoorwegmaatschappij zijn? Veiligheid natuurlijk. Als een trein in een station stopt, moeten de reizigers tijd krijgen om af en op te stappen. Pas als de treinbegeleider ziet dat iedereen op de trein zit, mag hij de deuren sluiten en de bestuurder laten weten dat die mag vertrekken. Als de trein daardoor een paar minuten te laat vertrekt, moet de bestuurder onderweg de kans krijgen om de verloren tijd in te halen door de snelheid op te drijven. Zo hoort het: veilig vertrekken, veilig rijden en op tijd aankomen.’ (AP/JG)

De ‘Levenslessen’ van Etienne Schouppe leest u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content