Jaaroverzicht 2015 – oktober: ‘We willen moslimjongeren aansporen om niet als een beest op een vrouw te liggen’

© /

Op 1 oktober wordt MOHAMMED, ’s werelds eerste glossy over de Profeet, voorgesteld in Rotterdam.

Ook in de maand oktober: een open brief aan Vlaams minister van Media Sven Gatz, de nieuwe editie van de Dikke Van Dale verschijnt, de Wit-Russische schrijfster Svetlana Alexijevitsj wint de Nobelprijs voor de literatuur, de regering-Michel zit precies één jaar in het zadel.

Lees er meer over in het jaaroverzicht van Knack. Op 30 december is er geen Knack, het eerste nummer van 2016 verschijnt op woensdag 6 januari.

Brahim Bourzik (hoofdredacteur): MOHAMMED is ook in België te verkrijgen, al is dat velen waarschijnlijk ontgaan. We dachten de glossy aanvankelijk groots te lanceren in Brussel, maar zo kort na de aanslagen in Parijs kon dat wel eens in het verkeerde keelgat schieten.

We krijgen, bizar genoeg, een generatie moslims die meer weet over Jezus dan over Mohammed

Wat is het opzet van het magazine?

Bourzik: Ik krijg zo veel vragen over de islam en de Profeet dat een blad over Mohammed aan de orde leek. Er is écht behoefte aan: als ik jonge Marokkanen vraag hoe de moeder of de drie zonen van de Profeet heetten, kijken ze me onwetend aan. En als je hen vertelt dat hij met een Joodse vrouw getrouwd was, schrikken ze zich al helemaal te pletter. Ouders geven dat niet meer mee aan hun kinderen. Daardoor krijgen we, bizar genoeg, een generatie moslims die meer weet over Jezus dan over Mohammed. Vandaar MOHAMMED, in 63 pagina’s, net zoveel als het aantal jaren dat de Profeet heeft geleefd.

U koos soms voor opvallende invalshoeken. Zoals het artikel over de Profeet als hartelijk pleitbezorger van het voorspel.

Bourzik: We horen regelmatig moslima’s klagen hoe hun man helemaal niets klaarmaakt in bed. Met hun Nederlandse vriendinnen praten ze daar natuurlijk ook over. Met dat artikel hopen we moslimjongeren aan te sporen om niet als een beest op een vrouw te gaan liggen, iets wat de Profeet ook zei.

Is er ruimte voor duiding? Voor tegengas na de aanslagen in Parijs bijvoorbeeld?

Bourzik: De Daesh – ik spreek niet over de IS, het predicaat Islamitische Staat verdienen ze niet – bespreken we vooral in de Moslimkrant. Al publiceerden we in de glossy wel een artikel van een Tunesisch docent omtrent radicalisering en hoe om te gaan met zulke jongeren.

Maar ik probeer erover te waken om politiek uit het magazine te houden: ik wil vooral een goede mix van maatschappelijke thema’s en vertier. Het moet een sexy blad zijn, je moet het meteen willen doorbladeren. Al blijft het nog wat zoeken. Dit is de eerste MOHAMMED-glossy ter wereld, dus we hadden geen voorbeeld om ons aan te spiegelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content