Jaarlijkse stickeractie van Rode Kruis afgetrapt in Antwerpen

(Belga) Op de Grote Markt in Antwerpen is vandaag de jaarlijkse stickeractie van Rode Kruis-Vlaanderen officieel van start gegaan. Voor deze 53ste editie werd tekenfilmfiguurtje Maya de Bij uitgekozen als boegbeeld. Antwerps burgemeester Bart De Wever en gouverneur Cathy Berx kochten symbolisch de eerste exemplaren van de stickers, die de komende twee weken her en der door vrijwilligers aan de man zullen worden gebracht.

De stickers worden de komende weken over heel Vlaanderen verkocht aan de ronde prijs van 5 euro, ten voordele van de dagelijkse werking van de 250 lokale afdelingen van het Rode Kruis. Op elke sticker staat ook een uniek tombolanummer, dat kans geeft op een prijs gaande van een weekendverblijf tot een wagen. Al decennialang staat elk jaar een stripfiguur of -reeks symbool voor de stickeractie. Dit jaar is gekozen voor Maya de Bij. “Zij bezorgt ons in feite twee vliegen in één klap”, zegt Michel Dumont van Rode Kruis-Vlaanderen. “Ze is op dit moment als Studio 100-figuurtje enorm populair bij kinderen, maar zorgt tegelijk ook voor een nostalgisch gevoel bij de oudere generaties die ermee opgroeiden in de jaren 70 en 80.” Vorig jaar verkocht het Rode Kruis om en bij de 525.000 stickers, goed voor een totale opbrengst van zowat 2,625 miljoen euro. “Toen was het erg koud en regenachtig weer”, herinnert Dumont zich nog. “We hopen nu dus beter te doen.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content