Jaarlijks 300 klachten van mensen die lastiggevallen worden door bedrijven

05/04/12 om 17:52 - Bijgewerkt om 17:52

(Belga) De Belgian Direct Marketing Association (BDMA) krijgt jaarlijks 300 klachten van mensen die lastiggevallen worden door bedrijven in verband met aanbiedingen of die hun producten willen verkopen. Dit meldde vtm donderdagmiddag in Het Nieuws. Volgens Greet Dekocker van BDMA is het probleem het grootst in Wallonië.

Jaarlijks 300 klachten van mensen die lastiggevallen worden door bedrijven

Mensen die niet meer gecontacteerd willen worden door Belgische bedrijven, kunnen zich inschrijven op de Robinsonlijst, die in 90 procent van de gevallen wordt gerespecteerd door bedrijven. "We merken dat vooral de Franstaligen lastiggevallen worden. Jaarlijks schrijven vijf- tot zesduizend Vlamingen zich in op de Robinsonlijst, terwijl dit aantal in Wallonië op 40.000 ligt", vervolgt Dekocker. "Walen worden ook gebeld door Franse of Noord-Afrikaanse bedrijven. De Robinsonlijst volstaat dan niet, maar het kan al helpen om zich in te schrijven op buitenlandse lijsten." Echte klachten komen er pas wanneer de mensen nog steeds worden lastiggevallen wanneer ze aangaven dat ze niet meer gecontacteerd willen worden. In België kan je dan een klacht indienen bij de privacycommissie. "Het wordt echt een probleem wanneer mensen niet juist weten door wie ze worden gecontacteerd", zegt Dekocker. "Of wanneer bedrijven verschillende nummers gebruiken, waardoor telecombedrijven de nummers nooit allemaal kunnen blokkeren." Het gaat dan niet meer om marketing, maar om fraude: "We zijn als sector het slachtoffer van fraudeurs. Wanneer bedrijven blijven proberen hoewel ze weten dat de mensen niet zullen toehappen, hebben ze oneerlijke bijbedoelingen", besluit Dekocker. Meer informatie op www.bdma.be en www.robinson.be. (KAV)

Onze partners