iPad maakt zijn intrede in zak van Sinterklaas

(Belga) De Sint laat nog even op zich wachten, maar bij de grote speelgoedketens zijn de eerste trends in de verkoop van sinterklaascadeaus al duidelijk. Opvallende nieuwkomer is de iPad en al wat daarmee te maken heeft, al houden de klassiekers wel goed stand. In vergelijking met vorig jaar kwam de verkoop ook merkelijk later op gang.

“De mensen stellen hun aankopen langer uit. Vorig jaar begon de verkoop al eind oktober, dit jaar is dat duidelijk later”, aldus Geert Degrande, woordvoerder van Fun. Gunther Desmet, directeur aankopen bij Dreamland, stelde hetzelfde vast. “De aanloopperiode was alvast een stuk moeilijker”, zegt hij. “Voor het eerst zie ik ook mensen rondlopen met een excell-blad om de prijzen tussen winkels te vergelijken.” Ook over wat populair is, lopen de conclusies gelijk. “Een nieuwe trend zijn iPads, tablets en al wat daarmee te maken heeft, zoals spelletjes”, klinkt het unisono. Klassiekers als Lego, Mattel en gezelschapsspelen blijven wel populair. “Ouders kiezen voor duurzaam speelgoed, dat ze kennen uit hun jeugd. Ze willen meer kwaliteit voor dezelfde prijs”, merkt Degrande op. Ook educatief speelgoed en al wat onder de noemer ‘knutselen’ geplaatst kan worden, doen het goed. Gemiddeld geven ouders met 125 tot 150 euro per kind evenveel uit als vorig jaar, aldus nog Degrande. Zoekertjessite 2dehands.be meldt daarnaast dat meer mensen zich tot hun website wenden om sinterklaasinkopen te doen. Het bezoekersaantal in de afdeling ‘Speelgoed en Spelletjes’ is met 113 procent gestegen ten opzichte van 2011, zo stelde 2dehands.be vast. (KRISTOF VAN ACCOM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content