Internationale Scheldeweek wil veelzijdigheid van Schelde aan grote publiek tonen

26/02/13 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:19

(Belga) Van 22 maart (Wereldwaterdag) tot 1 april slaan verschillende organisaties uit België, Frankrijk en Nederland de handen in elkaar voor de tweejaarlijkse Internationale Scheldeweek. Door middel van veelal gratis activiteiten willen de organisatoren de bijzondere waarde van de Schelde aan het grote publiek tonen. Het project wordt getrokken door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), die de nadruk legt op de ecologische aspecten van de rivier en haar stromingsgebied.

De Scheldeweek wil een verscheidenheid aan doelgroepen aantrekken en omvat een brede waaier aan activiteiten zoals fiets-, wandel- en boottochten maar ook een fotozoektocht en GPS-rally. In Wallonië vinden er bosspelen en visinitiaties plaats. "Er bestaan natuurlijk al veel initiatieven om de Schelde onder de aandacht te brengen, maar die zijn meestal zeer lokaal. Er is nood aan een grensoverschrijdende boodschap", zegt Steven Vinckier van VMM. Ook de Antwerpse haven stapt mee in het project. Zo zijn er verschillende excursies voor groepen doorheen het havengebied. "Wij zijn van oudsher nauw betrokken bij de Schelde, en zeker niet enkel op het economische vlak", zegt Antwerps havenschepen Marc Van Peel. "Het Havenbedrijf is bijvoorbeeld co-eigenaar van de Scheldebron. Bovendien waren er in het verleden vaak conflicten met natuurverenigingen rond de uitbreiding van de haven, maar sinds 2000 is dat veranderd en zoeken we samen naar oplossingen." De Scheldeweek culmineert op 1 april in de Scheldehappening, een dag vol bootcruises en andere uitstappen in de regio tussen Wetteren en Boom. (KAV)

Onze partners